رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس موسوم به ام‌آی ۶ ضمن اعلام اینکه آمریکا به رهبری دونالد ترامپ بزرگترین تهدیدی است که جهان امروز با آن مواجه است هشدار داد: سیاست‌هایی که این رئیس‌جمهور تفرقه انداز آمریکا دنبال می‌کند تاثیر مخرب شدیدی را بر روی جهان خواهد گذاشت.

 

به گزارش جماران، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، سر جان سائرس، رئیس سابق ام‌آی ۶ این اظهارات را در کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا در اراضی اشغالی مطرح کرد که هر ساله از مقامات ارشد کشورهای جهان در حوزه‌های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی خواسته می‌شود تا نظر خود را درخصوص بزرگترین تهدید برای امنیت بین‌المللی مطرح کنند.

برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس امنیتی به داعش، برخی به تروریست‌های افراط گرا و برخی دیگر به کره شمالی با ظرفیت‌های اتمی‌اش به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت بین‌المللی اشاره کردند.

برخی دیگر از شرکت کنندگان با توجه به اینکه در اراضی اشغالی حضور داشتند در این زمینه مدعی شدند "ایران و حزب‌الله لبنان تهدید برای امنیت جهانی هستند!"

اما سر جان سائرس گفت: من نظرات جدی را درباره دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دارم. بزرگترین تهدیدی که جهان با آن مواجه است این است که ما چطور باید با خاتمه تدریجی رهبری مسئول آمریکا و شبکه ائتلاف‌هایی که آمریکا با کشورهای اروپایی و آمریکایی حفظ کرده و شرکایی که آنها در سراسر این منطقه دارند خودمان را سازگار کنیم.

وی افزود: ریاست جمهوری پر هرج و مرج ترامپ گرفتار جنجال‌هایی چون تحقیقات در رابطه با ارتباطات محرمانه‌اش با روسیه، تلاش‌هایش برای ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به آمریکا، روابط نامناسب با ناتو و اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس، تهدیدات یک جنگ تجاری، تهدید به لغو توافق اتمی با ایران و مواضع متناقض و گیج کننده در رابطه با رویارویی کنونی میان قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی شده است.

سائرس اذعان کرد: با به قدرت رسیدن ترامپ ظهور پوپولیسم و انزواگرایی در آمریکا به دنبال ناکامی‌های ارتش در عراق و افغانستان تشدید شده است.اما پیامدهای آن این است که در حال حاضر این اقدامات بیشترین تاثیر را بر روی امنیت جهان داشته چراکه برخی کشورها در تلاشند تا از این موقعیت سوءاستفاده کنند و این بزرگترین تهدید را برای جهان به وجود می‌آورد.

ترامپ در جریان سفر به عربستان و امضای توافق فروش تسلیحاتی با ریاض ایران را به ایجاد تروریسم متهم کرد و سپس به اراضی اشغالی سفر کرده و خواستار ایجاد ائتلافی میان عربستان و دیگر کشورهای عربی علیه ایران شد.

اما سر جان سائرس که پیشتر به عنوان سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز خدمت کرده تاکید کرد: ایران یک کشور رو به پیشرفت است که به بزرگترین قدرت در این منطقه تبدیل می‌شود و از دورنماهای بهتری نسبت به عربستان برخوردار است.

وی افزود: آمریکا و غرب باید نسبت به تشکیل ائتلاف با ریاض علیه ایران بسیار دقت کنند؛ عربستانی که در اجرای اصلاحات اساسی ناکام بوده است.

رئیس سابق ام‌آی ۶ تاکید کرد که مساله ائتلاف‌ها برای انگلیس پس از بریگزیت نیز بسیار مهم و حیاتی است.

وی گفت: این خطر وجود دارد که انگلیس به یک بیگانه تبدیل شود و هنگامی که اتحادیه اروپا تصمیمات بین‌المللی را اتخاذ می‌کند انگلیس در آن جایی نداشته باشد. ما بخشی از ناتو خواهیم بود اما پس از آنکه آمریکا از رهبری جهانی کناره‌گیری کند. آیا ما می‌توانیم به این ائتلاف برای چیزی جز دفاع منطقه‌ای تکیه کنیم؟ مناطقی که آمریکا از سال ۱۹۴۵ از آنها حفاظت کرده باید امنیت و دفاع خود را به دست گیرند و این مساله شامل اروپا نیز می‌شود.

وی از پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای باز گذاشتن درهای اتحادیه اروپا به روی انگلیس استقبال کرد و گفت: متاسفانه من شک دارم که رهبران کنونی ما از یک تجدیدنظر استراتژیک حمایت کنند. به محض اینکه ما از اتحادیه اروپا خارج شویم باید همچنان با شرکای قاره‌ای خود نه تنها از طریق ناتو بلکه از طریق سخت‌کوشی‌ها برای ایجاد یک سیاست امنیتی و خارجی مشترک متصل بمانیم.

وی در خاتمه سخنرانی خود گفت: من شاهد تلاش‌های اندکی برای دستیابی به یک راه حل هستم که انگلیس و کل اروپا را قادر سازد تا از استعدادهای ما سود ببرد. اگر دیگر نتوانیم به شکل دادن جهان کمک کنیم دیگران این کار را برای ما انجام می‌دهند و  انگلیس مجبور خواهد بود با نتایج آن کنار بیاید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.