پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مراسم سی و ششمین سالگرد شهید محراب آیت الله صدوقی:

مجید انصاری: امام(ره) و یارانش همانند بسیج و سپاه متعلق به همه مردم ایران هستند

شهید صدوقی 30 سال به عنوان مظهر ایمان و اخلاق و مهربانی در کنار مردم و به نفع مردم در برابر رژیم ستمشاهی ایستاد و علاوه بر مقابله با نفوذ دین‌های انگلیسی مانند وهابیت، به ارشاد مردم و جذب جوانان پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور

معاون حقوقی رییس‌جمهور، جامعه‌ امروز را نیازمند بازشناسی الگوهای انقلاب دانست و یکی از مهمترین وظایف اصحاب فرهنگ، اهل اندیشه و قلم را معرفی مداوم این الگوهای به جامعه به ویژه نسل جوان ذکر کرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم سی و ششمین سالگرد شهید محراب آیت الله صدوقی و ششمین بزرگداشت فرزند برومندش حجت السلام و المسلمین حاج شیخ محمدعلی صدوقی که در مجاورت آرامگاه این دو یادگار انقلاب در پایگاه مردمی انقلاب در یزد(مسجد حظیره) برگزار شد، با اشاره به قران کریم به عنوان کتاب هدایت و تامین کننده سعادت دنیا و آخرت تمام انسان‌ها در همه ادوار، در مورد توجه ویژه این کتاب الهی به شیوه ‎‎بیان حوادث تاریخ و تحلیل آن‌ها، ارائه الگوهای نورانی برای هدایت بشر و نیز چهره‌‎‎ های سیاه تاریخ به عنوان عبرت‌های زندگی سیاسی و اجتماعی انسان‌ها سخن گفت.

وی افزود: قرآن نه یک کتاب تاریخی و نه یک کتاب علمی است، بلکه نسخه شفابخشی برای وجود پیچیده ‎‎ انسان‌هاست، انسانی که می‌‎‎ تواند در نقطه اوج خود تجلی‌‎‎ گر حقایق این کتاب باشد.

وی قرآن کریم را شامل مجموعه‌ای از حقایق مرتبط با روح، جوهر و ذات انسان‌ها خواند و گفت: به همین دلیل نیز انسان الهی با قرآن مانوس است و قرآن نیز در وجود او تجلی می‌‎‎‌کند؛ لذا رفتار، روح و زندگی وی قرآنی خواهد شد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان این‌که «امروزه در کشورها مرسوم شده که میراث تاریخی خود را حفظ و معرفی کنند و از این مجرا برای خود هویت ایجاد کنند یا اگر هویتی دارند از این طریق آن را تثبیت و حفظ کنند»، از قرآن کریم به عنوان یک میراث تاریخی برای تمام بشریت یاد کرد که انسانیت را از لابلای غبار و زنگار تاریخ بیرون کشیده و سعی دارد در قالب الگوها و ارزش‎‎ هایی به جامعه معرفی کند.

وی در اینباره به آیاتی از قران کریم که به معرفی الگوهای الهی همچون مریم، آسیه همسر فرعون، انبیاء الهی مانند موسی، سلیمان، ایوب و یوسف می ‎‎ پردازد یا در مقابل از الگوهایی برای عبرت ‎‎ آموزی مانند فرعون، همسر نوح و همسر لوط یاد می‏‏کند، اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن سعی دارد از طریق آیات الهی به مناسبت‌‎‎‌های مختلف الگوهایی را از دودمان پاک انبیاء را معرفی کند و در مقابل چهره‌‎‎ های پلیدی که بشریت را به تاریکی سوق داده‌‎‎ اند به جوامع بشناسند.

وی با بیان این‌که «دشمنان در برابر هدایتگری قران کریم همیشه سعی داشته‌‎‎ اند که الگوهایی را بزک کرده و به جوانان معرفی کنند»، گفت: برای شناخت بیشتر حقیقت این الگوها باید دید که هر کدام چه چیزی برای ما به ارمغان خواهند آورد، آیا با خود پاکی، تفوا، تلاش و خلاقیت خواهند آورد یا خدای ناکرده به همراهشان ولنگاری، پستی و پلیدی و دنیاطلبی رواج خواهد یافت.

انصاری وظیفه امروز همه اصحاب فرهنگ، اهل اندیشه و قلم را همانند قران کریم معرفی مداوم الگوهای ناب به جامعه به ویژه نسل جوان ذکر و خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم الگوهای اسلامی و انقلابی ما به بوته فراموشی سپرده شود. برگزاری چنین مراسم ‎‎ هایی نه به عنوان سالگرد و روضه ‎‎ خوانی بلکه برای غبارزدایی از گرانبهاترین میراث ملت ما یعنی بزرگان تاریخ این مرز و بوم است که هر کدام در حوزه فعالیت خود ارتقای تمدن و فرهنگ کشورمان را رقم زده‌‎‎ اند.

وی یکی از بیشترین حوادث تاریخی مورد اشاره قران کریم را داستان‌‎‎های حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل ذکر کرد و گفت: شاید این موضوع به این علت باشد که حضرت موسی(ع) تنها پیامبری بود که توانست قدرت بزرگی و قدرتمندی مانند فرعون را فروپاشد  و دین الهی را جایگزین آن کند.

وی نسل کنونی کشورمان را از این جهت که در جهشی تاریخی و یک بازه زمانی تقریباً 50 ساله توانسته تاریخی بسیار استثنایی از حوادث تاریخی گذشته‌ها را تجربه کند، بسیار خوش ‎‎ شانس خواند و گفت: همانطور که خداوند موسی، او را بر فرعون پیروز کرد، به فضل الهی بار دیگر مردی از قم در میان ناباوری تمام دنیا توانست یک قدرت ستمشاهی 2500 ساله را سرکوب و حکومت اسلام را بر این سرزمین مستولی کند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور به حوادث پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در دهه 60 اشاره کرد و گفت: خواست الهی باعث شد تا این ملت مسلمان در برابر خدعه ‎‎ های دشمن اعم از حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس تا جنگ ناجوانمردانه تمام دنیا علیه کشورمان در مدت هشت سال، سربلند و پیروز بماند.

وی با اشاره به جنایات کوردلانه منافقین که رسواترین و بدبخترین افراد در تاریخ ایران هستند، گفت: متاسفانه جنایت این گروهک نه تنها نخبگانی چون شهید بهشتی و 72 تن از یارانش را در چنین ایامی از کشورمان گرفت بلکه منجر به ترور قریب 17 هزار نفر از مردم کشورمان به جرم ایرانی بودن، مسلمان بودن و حزب الهی بودن شد.

وی از شخصیت شهید صدوقی به عنوان یکی از مردان بزرگ روزگار که بسیاری از وجوه مردان الهی مورد اشاره در قران را همگی در خود داشت، یاد کرد و گفت: این شهید محراب 30 سال به عنوان مظهر ایمان و اخلاق و مهربانی در کنار مردم و به نفع مردم در برابر رژیم ستمشاهی ایستاد و علاوه بر مقابله با نفوذ دین‌های انگلیسی مانند وهابیت، به ارشاد مردم و جذب جوانان پرداخت.

انصاری، شهید صدوقی را مانند قناتی جوشان در دیار قنات، قنوت و قناعت تشبیه کرد که با جوشش خود یزد را به رغم پیشینه بزرگ آن، ساخت.

وی خدمات متقابل یزد و خاندان صدوقی را یاداور شد و گفت: توسعه مادی، معنوی، سیاسی و عمرانی یزد مرهون تلاش‌های سومین شهید محراب و خاندان صدوقی و بزرگانی مانند آیت الله خاتمی و دیگر بزرگان یزد است.

وی با بیان این‌که «ما امروزه نیازمند بازشناسی این الگوهای انقلاب هستیم»، اظهار داشت: حوزه‏‏‌های علمیه ما باید به جای غرق شدن در ظواهر افرادی مانند صدوقی تربیت کنند، باید انسان‌‎‎ هایی اخلاق‌مدار، روشنفکر و در میان مردم با مردم تربیت کنند تا همچنان روحانیت مردمی بماند و بتواند کار انبیاء را ادامه رو باشد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور، امام(ره) و یارانش را اسوه‏‏‌هایی حسنه خواند که همانند بسیج و سپاه متعلق به همه مردم ایران هستند و به هیچ حزب و گروه خاصی تعلق ندارند.

وی با تاکید بر پاسداری از این ثروت‌‎‎‌های ملی با معرفی مداوم آن‌ها به جامعه، خواستار احترام بزرگان در قید حیات کشور شد و گفت: این که پس از مرگ این عزیزان زانوی غم در بغل بگیریم و بگویم چه حیف شد، مصیبت بار است و گاهاً ظلم تاریخی و جراحات تخریب ‎‎ هایی که در زمان حیات آنها صورت گرفته باقی خواهد ماند.

وی در این‌باره از همه سیاسیون، اصحاب رسانه و روحانیت بزرگ و مربیان جامعه خواست که جامعه را هر چه بیشتر به سوی اخلاق مداری سوق دهند و از بداخلاقی و تخریب نسبت به یکدیگر بازدارند.

انصاری تاکید کرد: امروز بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن در تلاش برای دوقطبی کردن کشور است؛ لذا در حین این که رقابت سالم را باعث پویایی جامعه می ‎‎ دانیم ولی فاصله آن را نیز با تخریب یکدیگر در قالب رقابت احزاب، زیاد می ‎‎ دانیم.

وی گفت: خوشبختانه امروز شاهد از کار افتادن خدعه‌‎‎ ای دیگر از سوی آمریکا و ریشه‌کن شدن یکی از پلیدترین جریانات دوران معاصر به نام داعش که برای نابودی جهان اسلام از سوی آمریکا شکل گرفت، هستیم ولی باید در برابر دسیسه‌‎‎ های دیگر دشمن در منطقه هوشیار باشیم و شرایط خطیر فعلی را متوجه شویم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.