روزنامه تایمز روز جمعه در گزارشی مدعی شد که به اسنادی دست‌یافته که نشان می‌دهد پیمان‌کار طرح نوسازی برج مسکونی گرنفل لندن، تحت‌ فشارهای سیاسی مجبور به استفاده از روکش‌های ارزان‌ قیمت شده است.

به گزارش جماران، تایمز ادعا می‌کند که به صورت‌جلسات و مکاتباتی دست‌یافته که نشان می‌دهد شرکت مدیریت ساختمان‌های شهرداری منطقه کنزینگتون (KCTMO) طی نامه‌ای در ژوئن سال 2014 به شرکت ساختمانی «ریدون» پیمان‌کار طرح نوسازی برج مسکونی گرنفل، خواستار کاهش هزینه اجرای این پروژه شده است. 
به نوشته این روزنامه انگلیسی، در بخشی از نامه یاد شده آمده است که به‌جای استفاده از روکش‌های مقاوم در برابر حریق از روکش‌های آلومینیوم که در مقابل آتش‌سوزی مقام نیستند، استفاده شود که این مساله دست‌کم 293 هزار و 368 پوند در کل پروژه صرفه‌جویی می‌کند.
تایمز افزود: این صرفه‌جویی، بخشی از تقاضای شهرداری برای کاهش هزینه کل پروژه به مبلغ 693 هزار پوند بوده است.
در همین رابطه، روزنامه گاردین نیز روز جمعه در گزارشی نوشت که براساس اسنادی که مشاهده کرده است، مبلغ 428 هزار پوند بابت حذف طرح محوطه‌سازی پایین ساختمان صرفه‌جویی شده است. 
منابع انگلیسی می‌گویند که استفاده از روکش آلومینیوم در نمای بیرون ساختمان، به گسترش سریع آتش به سایر طبقات این برج در جریان حادثه آتش‌سوزی 14 ژوئن کمک کرده است.
به دنبال انتشار این خبر، 'رابرت بلک' مدیر اجرایی شرکت مدیریت ساختمان‌های شهرداری منطقه کنزینگتون (KCTMO) روز جمعه از مقام خود کناره گیری کرد و علت این اقدام را، کمک به روند تحقیقات در رابطه با علت آتش سوزی برج گرنفل بیان داشت.
درهمین حال منابع انگلیسی روز جمعه گزارش دادند که اولین نشست شورای شهر منطقه گنزینگتون در رابطه با حادثه آتش سوزی برج گرنفل به دلیل ورود خبرنگاران لغو شد. 
صادق خان شهردار لندن در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت که ساکنین برج گرنفل، اعتمادشان را از شورای شهر و دولت محافظه کار از دست داده اند.
براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده ، تاکنون 80 نفر براثر آتش‌سوزی برج مسکونی گرنفل جان‌باخته‌اند.
تحقیقات صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که روکش‌های استفاده‌شده در نمای بیرونی 41 منطقه در انگلیس از مواد قابل اشتعال می باشد.
پلیس لندن گفته است که اعلام آمار دقیق درباره تعداد تلفات حادثه آتش‌سوزی برج گرنفل، دست‌کم تا پایان سال جاری طول می‌کشد.
«فیونا مک‌کورمک» رئیس بازرسی متروپلیتین پلیس در گفت وگو با خبرنگاران گفت: 'من آگاه هستم که نسبت به شمار تلفات حادثه آتش سوزی برج گرنفل نگرانی، گمانه زنی و شایعه وجود دارد. در زمان حاضر دو هفته از آغاز تحقیقات ما در این رابطه می گذرد اما هنوز تصویر روشنی از آمار کشته شدگان نداریم و این مساله زمان می برد.'
وی تصریح کرد: 'چندین ماه تا زمانی که ما قادر باشیم آمار دقیقی را در رابطه با افرادی که در برج گرنفل جان باخته اند ارائه دهیم، طول می کشد.'
این مقام پلیس افزود: تنها زمانی که عملیات تحقیق و بررسی را به پایان رساندیم - که تا پایان سال جاری طول خواهد کشید - قادر خواهیم بود تا اعلام کنیم که چه افرادی کشته شده اند.
«فیونا مک‌کورمک» بیان داشت: ما باور داریم که در زمان حاضر 80 نفر کشته و یا افراد مفقود شده ای هستند که بعید به نظر می رسد زنده باشند.
آتش سوزی در برج مسکونی گرنفل، بامداد چهارشنبه 14 ماه ژوئن (24 خرداد) از طبقه چهارم این برج آغاز و سپس به طبقات فوقانی سرایت کرده بود.
به گفته شاهدان، در زمان وقوع این آتش سوزی، آژیر حریق برج به صدا درنیامد و این درحالی است که سال گذشته میلادی 10 میلیون پوند هزینه تعمیرات این ساختمان شده است.
تارنمای خبری ایندیپندنت هفته پیش گزارش داد که این آتش سوزی از یک یخچال فریزر معیوب آغاز شد و با سرایت به روکش های آلومینیومی قابل اشتعال این بنا، به سایر طبقات سرایت کرد.
این نشریه عنوان کرد که پلیس لندن در همکاری با کارشناسان کیفیت روکش های آلومینیومی برج، نحوه نصب آنها و میزان مقاومت این روکش ها در برابر حرارت و سرما را بررسی کرده است. این گروه با انجام آزمایش بر روی بقایای این روکش ها که از آتش سوزی به جا مانده اند، دریافتند که بلافاصله پس از آغاز آتش سوزی ، این روکش ها شعله ور شده اند.
این برج مسکونی متعلق به شهرداری منطقه بوده اما یک شرکت خصوصی اداره آن را به عهده داشته است.
برج 24 طبقه گرنفل در سال 1974میلادی ساخته شده و دارای 120 آپارتمان مسکونی بوده که حدود 600 نفر ساکن آن بوده اند. 
شمار قابل توجهی از ساکنان این برج مسلمان و نیز از ملیت های گوناگون از جمله ایرانی بوده اند

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.