وزیر امور خارجه کشورمان درباره برنامه‌ها و اهداف سفرش به فرانسه گفت: در ادامه دو سفر به برلین و رم، در پاریس هم با مقامات فرانسوی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو خواهیم داشت.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف که به پاریس سفر کرده است، گفت: ایران و فرانسه می‌توانند مواضع‌شان را درباره برخی موضوعات منطقه ای از جمله سوریه نزدیک‌تر کنند.

او در فرودگاه شارل دوگل در مصاحبه‌ای درباره برنامه‌ها و اهداف سفرش به فرانسه اظهار داشت: در ادامه دو سفر به برلین و رم در پاریس هم با مقامات فرانسوی هم در مورد مسائل دوجانبه و هم در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم داشت. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با بیان اینکه فرانسه یکی از شرکای نزدیک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مخصوصا بعد از برجام است، تصریح کرد: همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه گسترش تولید و کمک به اشتغال بین ایران و فرانسه در ایران انجام شده و همینطور درباره اجرای برجام صحبت خواهیم کرد.  

ظریف افزود: درباره مسائل منطقه‌ای به عنوان دو کشوری که می‌توانیم دیدگاه‌ها را در مورد برخی موضوعات مانند سوریه نزدیکتر کنیم و در مورد برخی موضوعات دیگر منطقه‌ای مانند ضرورت امنیت در خلیج فارس دیدگاه‌های ما نسبتا نزدیک است و مواضعی که فرانسویان داشتند مخصوصا در بحران خلیج فارس مبتنی بر همان مواضع بوده که جمهوری اسلامی ایران بر آنها اصرار داشته است.  

او خاطرنشان کرد: مواضع دو کشور یعنی گفت‌وگو و حل و فصل مشکلات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز به جای فشار و تحرایم است؛ اینها موضوعاتی است که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر با مقامات فرانسوی خواهیم داشت. 

وزیر امور خارجه یادآور شد: همینطور جلساتی هم با گروه‌های فکری و تاثیرگذاران سیاسی جامعه فرانسه که از این فرصت هم استفاده خواهیم کرد برای موضوعاتی که در منطقه ما با صلح و امنیت منطقه بسیار درهم آمیخته است مخصوصا ترور و افراط. 

ظریف درباره تحلیلش از سطح روابط ایران و فرانسه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در دو کشور ابراز داشت: احساس می‌کنم بعد از این دو انتخابات دو طرف این آمادگی را داشته باشند که با دست بازتر برای گسترش روابط امور را پیگیری کنند. 

او که با صداوسیما گفت‌وگو کرده است، بیان کرد: از زمان انتخاب آقای مکرون و دکتر روحانی چندبار روسای جمهور و وزرای خارجه تلفنی صحبت  کرده‌اند تقریبا این میزان تماس در این مدت کوتاه بی‌سابقه است و این نشاندهنده علاقه دو کشور و احترام متقابل بین دو کشور است و این می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش هر چه بیشتر روابط باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.