پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جهانگیری در مذاکرات مشترک ایران و عراق تصریح کرد:

ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود، گفت: ایران در همه ی زمینه ها از جمله در مقابله با تهدیدات امنیتی و مبارزه با گروه های تروریستی و برقراری امنیت و ثبات در منطقه در کنار عراق خواهد بود.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ی ایران و عراق با تبریک پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در نبرد علیه داعش و به خصوص موفقیت های حاصل شده در موصل اظهار داشت: این پیروزی ها تاثیر فراوانی در امنیت عراق و منطقه خواهد داشت و امیدوارم در سایه ی پیروزی های اخیر شاهد وفاق و انسجام ملی و حضور همه ی گروه ها و جریانات سیاسی این کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه منطقه ی خلیج فارس و خاورمیانه در شرایط خاصی قرار دارد، حضور هیات عراقی در ایران و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران را زمینه ای برای حل مسائل منطقه و پیشرفت کشورهای اسلامی دانست.
وی روابط دو جانبه میان تهران و بغداد در زمینه های سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی، امنیتی و نظامی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: باید تلاش کنیم سطح روابط دوجانبه متناسب با ظرفیت های دو کشور ارتقاء پیدا کند.


جهانگیری همچنین با اشاره به برخی موانع پیش روی توسعه ی روابط اقتصادی میان دو کشور، تصریح کرد: مسائل بانکی از مهمترین موانع فراروی توسعه ی مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و عراق است که باید با جدیت برای حل این مسائل تلاش کنیم چرا که روابط بانکی پیش نیاز همکاری های اقتصادی است.


معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای حل مسائل بانکی راهکارهای متعددی وجود دارد از جمله آنکه دو کشور می توانند مبادلات تجاری خود را با ارز ملی خود انجام دهند که این امر نیازمند هماهنگی و توافق میان بانک های دو کشور است.


وی با تاکید بر ضرورت پرداخت مطالبات معوق شرکت های پیمانکار ایرانی فعال در پروژه های کشور عراق، گفت: در خصوص خط لوله ی انتقال گاز به بغداد و همکاری های نفتی توافقات خوبی میان دو کشور صورت گرفته که باید اجرایی شود.


جهانگیری احداث راه آهن شلمچه ـ بصره را گامی مهم در جهت تسهیل رفت و آمد مسافرین و جابه جایی کالا میان دو کشور دانست و با تاکید بر اینکه احداث این خط ریلی یک اقدام استراتژیک است، گفت: در این زمینه توافقاتی میان مسئولین حوزه ی حمل و نقل دو کشور انجام شده که پیگیری و اجرای آن امری ضروری است.


معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و عراق به نقطه ای رسیده که برای توسعه ی آن نیازمند تهیه سند جامع همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور هستیم، گفت: در این سند باید همه ی مسائل و جوانب دیده شود و وظایف و تکالیف دستگاه های مختلف دو کشور مشخص گردد. لازم است کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در این زمینه ماموریت پیدا کند تا در یک دوره ی زمانی مشخص نسبت به تدوین این سند اقدام نماید.


وی همچنین با اشاره به گسترش رفت و آمد های مردم ایران و عراق به خصوص در مناسبت های مذهبی تصریح کرد: این موضوع به خصوص در ایام اربعین حسینی از اهمیت دو چندانی برخوردار است و تهران پیشنهاد می کند که برای تسهیل در رفت و آمد مردم، توافق نامه ی لغو روادید میان ایران و عراق به امضا برسد.


جهانگیری به موضوع گرد و غبار و ریزگردها نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: مردم استان های مرزی ایران با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستند که لازم است با توسعه ی همکاری ها میان دو کشور معضل ریزگردها را برطرف کنیم و ایران در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار است.


نخست وزیر عراق نیز در این نشست ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل گفت: این اقدامات نشان دهنده ی آن است که تروریسم مرز نمی شناسد و اقدامات تروریستی در همه جا گسترده است بنابراین باید با همکاری مشترک در برابر چنین پدیده ای بایستیم.


حیدر العبادی افزود: گروه های تکفیری و تروریست ها سالهاست که جان مردم عراق را به مخاطره انداخته اند و خوشبختانه کار آنها به مرحله ی پایانی رسیده و در موصل و مرزهای سوریه و عراق اقداماتی انجام خواهیم داد که راه آنها به طور کامل بسته شود.


وی با بیان اینکه عراق در مبارزه با تروریسم با جمهوری اسلامی ایران در سنگری واحد قرار دارد، گفت: باید تلاش کنیم در بخش همکاری های اقتصادی و در زمینه ی پیشرفت و آبادانی نیز در یک مسیر مشترک گام برداریم.


نخست وزیر عراق از آمادگی کشورش برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تجاری، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی و مذهبی خبر داد و افزود: باید برای احیاء اروند رود نیز تلاش کنیم و عراق در این زمینه آمادگی کامل دارد و اگر مشکلات آن برطرف شود خدمات شایانی به مردم خرمشهر، آبادان و بصره خواهد رسید.


حیدر العبادی با یادآوری اینکه میزان مبادلات تجاری میان دو کشور به 13 میلیارد دلار رسیده است، گفت: حجم این مبادلات در 5 سال اخیر اندکی کاهش یافته بود که خوشبختانه اکنون جبران شده و باید تلاش کنیم از رقم فعلی نیز بالاتر رود.


وی با تاکید بر اینکه هیچ زمینه ای وجود ندارد که ایران و عراق نتوانند همکاری کنند، خاطر نشان کرد: بخش نفت، گاز، برق، بیابان زدایی، مقابله با ریزگردها از جمله زمینه های همکاری میان دو کشور است و در سایر زمینه ها نظیر مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و جرائم سازمان یافته نیز امکان همکاری وجود دارد.


حیدر العبادی از آمادگی کامل عراق برای مبادلات تجاری دو کشور از طریق ارز ملی خبر داد و افزود: احداث خط راه آهن شلمچه ـ بصره نیز نیازمند سرمایه گذاری است تا هرچه سریعتر اجرایی و تکمیل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.