هزاران نفر از معترضان دولت و حزب حاکم ترکیه روز پنجشنبه با تجمع در پایتخت این کشور، راهپیمایی 450 کیلومتری از آنکارا تا استانبول را آغاز کردند.

به گزارش جماران، این معترضان قرار است با پای پیاده و با بر افراشتن پلارکاردهای 'عدالت' و 'آزادی می خواهیم' مسیر 450 کیلومتری آنکارا تا شهر استانبول با پای پیاده طی کنند.
این راهپیمایی در اعتراض به صدور حکم 25 سال زندان برای انیس بربراوغلو نماینده مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق(ج.ح.پ) ترکیه انجام می شود.
کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و از بانیان این راهپیمایی اعتراضی نیز با حضور در منطقه کزیل آی آنکارا در این راهپیمایی حضور یافت.
وی در آغاز این راهپیمایی با بیان این که 'ما عدالت می خواهیم' گفت: در جایی که عدالت نباشد، دولت و انسان معنای خود را از دست می دهد و امیدوارم وجدان های بیدار این راهپیمایی ما را ببینند و به صدای ما و حرف ما گوش فرا دهند.
وی بیان کرد: ما درگیری و تنش نمی خواهیم و خواهان زندگی برابر و در آرامش هستیم و می خواهیم که روزنامه نگاران در مراجع قضایی محکوم نشوند.
وی اضافه کرد: این راهپیمایی، اعتراض آخر ما نخواهد بود و تا زمان برقراری عدالت در ترکیه ادامه خواهد یافت. 
به گزارش ایرنا، نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق(ج.ح.پ) ترکیه در پی دستگیری و صدور حکم زندان 25 ساله برای بربراوغلو، روز گذشته جلسه علنی مجلس ترکیه را ترک و خطاب به نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کردند که 'شما را با فاشیسم تان تنها می گذاریم'.
انیس بربراوغلو نماینده مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به اتهام افشاء و انتشار گزارش های محرمانه مرتبط با ارسال محموله های نظامی از سوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه(میت) برای گروه های تروریستی در سوریه به 25 سال زندان محکوم شده و روز گذشته در استانبول دستگیر شد.
روز گذشته اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در نشست فوق العاده این حزب پس از دستگیری بربراوغلو عضو این حزب، گردهم آمده و با تصمیم جمعی، جلسه علنی مجلس ملی ترکیه را ترک کردند.
نشست فوق العاده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز روز گذشته با حضور کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
چند سال قبل و در ایام بحران و جنگ داخلی سوریه، بر اساس اطلاعات و گزارش ارائه شده توسط بربراوغلو، تعدادی از کامیونهای حامل محموله های نظامی ارسالی دولت ترکیه با حکم مراجع قضایی ترکیه متوقف و محموله های آن توقیف شده بود. 
وی روز گذشته به احتمال فرار از دست قانون، با حکم شعبه 14 رسیدگی به جرائم سنگین شهر استانبول دستگیر شده و برای اجرای حکم قضایی به مرکز پلیس واقع در شعبه قضایی مربوطه منتقل شد.
انگین آلتای رئیس فراکسیون حزب جمهوری خواه خلق در مجلس ملی ترکیه در واکنش به این اقدام، دستگیری بربراوغلو را زهر چشم گرفتن از احزاب مخالف و جامعه دموکراسی خواه ترکیه دانست و گفت: این رویداد بد بدون پاسخ نخواهد ماند و در آینده موجب محکومیت اردوغان نیز خواهد شد. 
به گزارش روزنامه جمهوریت ترکیه، جان دوندار و اردم گل از روزنامه نگاران این روزنامه نیز در این ارتباط به اتهام افشای این موضوع در روزنامه جمهوریت تحت تعقیب قرار گرفته اند.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(ج.ح.پ) با 132 کرسی دومین حزب مهم ترکیه و منتقد حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و دولت کنونی ترکیه است.
روزنامه جمهوریت ارگان این حزب نیز همواره تحت فشار قضایی قرار داشته و در یکسال گذشته 19 نفر از کارکنان و روزنامه نگاران این روزنامه دستگیر و محاکمه شده اند به طوری که هم اکنون تعدادی از آنها در زندان به سر می برند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.