«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان روز سه شنبه با بیان اینکه قطع روابط با دوحه به معنای محاصره این کشور نیست، گفت: توقف حمایت از سازمان های تندرو و تروریستی و عدم مداخله در امور کشورهای منطقه، خواسته های کشورهای منطقه از قطر است.

به گزارش جماران، در پی تداوم تنش ایجاد شده میان برخی کشورهای عربی در راس آن عربستان با قطر، الجبیر در واکنش به قطع روابط ریاض با دوحه گفت که این قطع روابط به معنای محاصره قطر نیست، بلکه عربستان از حق حاکمیت خود استفاده می کند.
وی افزود: ما آماده هستیم تا از طریق موسسه خیریه ملک سلمان، کمک های غذایی و پزشکی به قطر ارسال کنیم.
الجبیر همچنین گفت: بنادر و فرودگاه های قطر باز است و عربستان تنها هواپیماهای قطر را از عبور از آسمان خود منع کرده است.
وی در مصاحبه با این شبکه خبری ادامه داد: امیدواریم که خِرد و منطق بر سیاست قطر حاکم شود و سران این کشور خواسته های ما را بپذیرند تا این بحران را پشت سر بگذاریم. 
وزیر خارجه عربستان همچنین گفت: توقف حمایت از سازمان های تندرو و تروریستی و عدم مداخله در امور کشورهای منطقه، خواسته های کشورهای منطقه از قطر است.
وزیر خارجه عربستان در حالی این اظهارات را بیان می کند که ریاض، ابوظبی و منامه به تازگی و در پی بروز تنش میان این کشور با قطر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با دوحه بستند.
این اقدام واکنش های شدیدی را در سطح منطقه و بین الملل به همراه داشته است.
عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند.
به عقیده کارشناسان، عربستان با همراهی چند کشور چند خلیج فارس سعی دارد با تحت فشار قرار دادن قطر، این کشور را با سیاست های خارجی خود همراه سازد و برای این منظور شروطی را برای دوحه از جمله اخراج عناصر حماس و اخوان المسلمین و قطع روابط با ایران تعیین کرده است. این در حالی است که دوحه نیز ضمن مخالفت با شروط ریاض همچنان بر مواضع خود پافشاری می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.