به گزارش جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا به رغم پیشرفت روز افزون در فناوری جنگ سایبری؛ هنوز که هنوز است نتوانسته است 'داعش' را با حمله سایبری زمین بزند.

در این گزارش به قلم ' دیوید ای.سانجر 'و ' اریک اشمیت' آمده است:
فناوری جنگ سری سایبری آمریکا در سالهای اخیر شاهد پیشرفتی فوق العاده بوده ، اما هنوز هم نتوانسته است 'داعش' را در دسترسی آن لاین هدف قرار دهد و راه موثر یارگیری و تبلیغاتی و هماهنگی عملیات ترور آن را به هم بریزد.
به اعتراف مقامات آمریکایی این فناوری فوق العاده پیشرفته هنوز نتوانسته است آنطور که باید و شاید اهداف فرار و غیرثابت را هدف قرار دهد. این اهداف فرار همان شبکه اینترنت است که عمیقا مورد استفاده ' داعش' است.
زرادخانه سلاح های سایبری آمریکا خیلی هم کامل نیست و نواقصی دارد. این سلاح ها در مقابل توانایی دشمنی که در شبکه اینترنت یارگیری می کند و از همین شبکه شعارهایش را تبلیغ می کند و پیام های رمزدار مخابره می کند، ضعیف هستند. 'تیم های ماموریت' آمریکا بعد از هدف گیری اهداف کامپیوترهای داعش آنها را 'منجمد' (فریز) می کنند و یا در دیتاها (مفروضات) آنها دستکاری می کنند. اما خیلی زود تمام این برنامه های از کار افتاده مجددا وصل می شود .
یک سال و اندی پیش وزارت دفاع آمریکا ' پنتاگون' اعلام کرد که یک خط مبارزه جدید علیه 'داعش' افتتاح کرده است و 'فرماندهی سایبری ' را که در آن هنگام شش ساله بود مامور حمله به شبکه کامپیوتری داعش کرده است.
ماموریت این شبکه تخریب قابلیت های داعش برای انتشار پیام ؛ جذب هوادار ؛ پرداخت حقوق به مبارزانش و توزیع بخشنامه ها و دستورالعمل های فرماندهان گروه است.
حملات اخیر تروریستی لندن و تهران که داعش مسئولیت هردو را برعهده گرفت ثابت کرد که برنامه های جذب نیرو و پایگاههای ارتباطاتی داعش به محض آنکه متلاشی می شود اندکی بعد مجددا ظاهر می شود. 
این مسئله باعث شد تا کارشناسان امر در آمریکا به فکر چاره جویی بیفتند و تمام فناوری های جنگ سایبری این کشور را که در بدو امر مشخصا برای هدف قرار دادن اهدافی نظیر تاسیسات هسته ای طراحی شده بود را به روز کنند تا این فناوری بتواند به جنگ با گروههای تروریستی ای برود که به مرور زمان خود را با شرایط سازگار کرده اند و از فضای 'وب' یک سلاح کارآمد برای خود ساخته اند.
البته متخصصان امر این کار را دشوار می دانند و معتقدند که در بوته عمل اینطور نیست که تصور کنیم وقتی به درون یک سیستم کامپیوتری نفوذ کرده ایم ، حالا دیگر این سیستم از کار افتاده است و همه چیز بزودی محو خواهد شد .
حمله سایبری به سیستم کامپیوتری داعش فقط در معدودی از موارد موفق بوده است . یکی از این موارد مربوط به اسرائیل می شود.
اسراییل شریک آمریکا در حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران بود. 
اپراتورهای (متصدیان) سایبری برجسته اسرائیل ماهها قبل موفق شدند به یک سلول کوچک از افراط گرایان سازنده بمب در سوریه نفوذ کنند 
با این موفقیت بدست آمده آمریکا کشف کرد که این گروه تروریستی مشغول طراحی برای ساخت نوعی مواد انفجاری است تا با آنها دستگاه اشعه ایکس فرودگاه و سایر مانیتورهای بازرسی فرودگاه را از کار بیندازد. این دستگاه کامپیوتری در شارژر لپ تاپ جاسازی شده بود.
اطلاعات بدست آمده آنقدر ارزشمند بود که کمک کرد آمریکا روش منفجر کردن این سلاح را پیدا کند.
با اتکا به این اطلاعات ذی قیمت در ماه مارس حمل هرگونه وسیله الکترونیک در چمدانهای مسافرانی که از مبداء 10 فرودگاه هشت کشور مسلمان عازم آمریکا و انگلیس بودند ممنوع اعلام شد.
'ترامپ' متهم است که این اطلاعات محرمانه را ماه گذشته در دیدار با 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه و ' سرگئی آی. کیسلیاک' سفیر روسیه در آمریکا در کاخ سفید در اختیار این دو مقام روسی قرار داده است. اسرائیل از این بابت بشدت عصبانی شد.
دستور کار و تاکتیک هایی که داعش بکار می گیرد، آنقدر پیچیده است که از او یک دشمن سرسخت در جنگ سایبری ساخته است.
در واقع جهادی ها از کامپیوتر و شبکه های اجتماعی به عنوان یک سلاح برای حمله استفاده نمی کنند بلکه آن را ابزاری برای جذب نیرو ؛ جمع آوری پول و هماهنگ کردن حملات آتی شان بهره می برند.
داعش یک مکان ثابت و مشخص ندارد که بتوان آن را به راحتی هدف حمله سایبری قرار داد . وانگهی , این گروه فناوریهای پیشرفته ای هم در اختیار دارد که هم مخفی است و هم بسیار ارزان قیمت.
به گفته متخصصان امر، این گروه به طرزی شگرف از شبکه ' تلگرام' استفاده می کند. تلگرام یک شبکه مخفی ارسال پیام است که در کشور آلمان ساخته شده است.
پیچیده ترین عملیات تهاجم سایبری که تاکنون آمریکا آن را علیه داعش بکار گرفته است ؛ خرابکاری در ویدئوهای آن لاین و تبلیغات آن لاین این گروه بود. این عملیات از نوامبر سال گذشته به اجرا گذارده شد.
این عملیات که 'سمفونی سوزان عملیات' Operation Glowing Symphony نام داشت را ' آژانس امنیت ملی 'آمریکا با همراهی عمو زاده نظامی اش ' فرماندهی سایبری آمریکا ' آن را هدایت کردند و از طریق آن کلمه عبور( password )های حساب های چندین تن از مدیران داعش کشف شد و از این طریق جلوی یارگیری داعش گرفته شد و تمام اطلاعات آن پاک شد.
این نتیجه در نوع خود یک پیشرفت بشمار می رفت. اما این وضعیت دوام نداشت. اندکی بعد از این عملیات؛ تمام ساز و کار(متریال) بکار گرفته شده یا مجددا نصب شد و یا به یک سرور دیگر منتقل شد.
اپراتورهای سایبری به اتکای سالها تجربه در این کار به این نتیجه رسیده اند که سلاح سایبری فقط برای وقت کشی سودمند است و یک راه حل پایدار و دائمی نیست.
در دولت 'اوباما ' هم در سال 2014 برنامه موشکی کره شمالی هدف حمله سایبری قرار گرفت و سبب مختل شدن این برنامه شد. اما شواهدی که اخیرا بدست آمده نشان می دهد که کره شمالی نوعی از موشکها را تولید کرده که توانسته است حداقل بر پاره ای از این موانع غلبه کند.
به هم زدن فعالیت آن لاین داعش؛ نیازمند آن است که این گروه را به سمت ایجاد ارتباطاتی هدایت کرد که آسیب پذیرترند. اما افراد داعش بیش از حد تحرک دارند , منتها امکاناتشان بسیار پیش پا افتاده است. به همین دلیل وصل شدن مجدد ارتباط و نصب متریال در سرور جدید کار چندان سختی نمی تواند باشد. 
دولت اوباما در حمله سایبری به داعش چندان موفق نبود. بر همین اساس اوباما دریادار ' مایکل اس. راجرز' مدیر 'آژانس امنیت ملی آمریکا ' و فرمانده ' فرماندهی سایبری' را از کار برکنار کرد.
 الآن هم در دولت ترامپ، مشکل اصلی در جنگ سایبری این است که چطور از تکنیک های سایبری به نحوی موثر علیه داعش استفاده شود.
همین مشکل در دولت انگلیس نیز در ارتباط با حملات تروریستی اخیر لندن مطرح بود .
به دنبال این حملات، 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس هم در مباحث مربوط به حملات تروریستی ؛ تمام تاکیدش بر این بود که اینترنت چطور توانسته است ' فضایی امن' برای ایدئولوژی رادیکال خلق کند.
نخست وزیر انگلیس از همه شرکتهای بزرگی که خدماتی در ارتباط با اینترنت ارائه می دهند خواست که کاملا به این مبارزه بپیوندند.
به اعتقاد آمریکایی ها؛ داعش در حال از دست دادن متصرفاتش در سوریه و عراق است و یک تلاش وسیع نظامی برای مختل کردن فعالیتهای داعش در جریان است. با توجه به این واقعیات؛ این گروه انعطاف قابل ملاحظه ای از خود نشان داده است.
' نیکولاس راسموسن' مدیر ' مرکز مبارزه با تروریسم' آمریکا در این باره گفته است:' داعش با وجود از دست دادن اکثر متصرفاتش اما دسترسی جهانی خود را همچنان حفظ کرده است. این گروه همچنان هزاران قطعه تبلیغات رسمی منتشر می کند و از برنامه های آن لاین online apps برای سازماندهی هوادارانش و انجام حملات استفاده می کند'.
از یک سال پیش تیم های سایبری سنتی و نوین آمریکا در عملیاتی منسجم در راه مبارزه با داعش وارد عمل شده اند.
عملیاتهای سایبری همچنین با نیروهای رزمی میدانی عراق و ماموریت های هوایی متحد هم منسجم شده اند و از نزدیک با آنها کار می کنند تا ضربه ای که بر داعش وارد می شود کاری تر باشد. 
داعش در دو قطب اصلی خود در 'موصل' عراق و 'رقه' سوریه به زانو در آمده است.
مقامات ارشد نظامی امریکا در این باره می گویند که کمیت و کیفیت ابزار و امکانات موجود در زرادخانه سایبری آمریکا علیه داعش ظرف یک سال گذشته شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است. 
روش استاندارد و معمول کنونی حمله سایبری به داعش؛ مسدود کردن حسابهای متخصصان تبلیغاتی این گروه و یا استفاده از مختصات تلفن ها و کامپیوترهای آنهاست تا بتوان با شناسایی موقعیت مکانی افراد داعش؛ آنها را در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار داد.
به گفته سپهبد ' جفری ال.هاریگیان' فرمانده عملیات هوایی نیروهای متحد ؛ کشورهای متحد در مبارزه با داعش از سلاح سایبری و تکنیکهای سایبری ای استفاده می کنند که آمریکا استفاده نمی کند. این کشورها اختیار عمل استفاده از این روشها را دارند اما آمریکا نه'.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.