محققان برای اولین بار موفق شدند که نقشه محل آسیب سیگار بر دی.ان.ای را با وضوح بالا ترسیم کنند.

به گزارش جماران از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، دانشمندان ده ها سال است که می دانند استعمال سیگار به دی.ان.ای آسیب زده و به سرطان ریه منجر می شود. اکنون محققان برای اولین بار روشی ابداع کرده اند که می تواند نقشه این آسیب بر دی.ان.ای را با وضوح بالا در سراسر ژنوم ترسیم کند.
این روش که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نورث کالیفرنیا ابداع شده است ،یک روش موثر برای نقشه برداری از مکان هایی در ژنوم است که به دنبال یک نوع رایج آسیب دی.ان.ای، تحت تعمیر قرار می گیرند.
محققان سپس از این روش برای نقشه بردای از تمام آسیب های ناشی از یک ماده شیمیایی سرطان زا به نام benzo[α]pyrene استفاده کردند.Benzo[α]pyrene عضوی از خانواده هیدروکربن های ساده و مملو از کربن است که حتی می تواند در فضای خارجی تشکیل شود.
محققان تصور می کنند که این ماده ممکن است منشاء حیات ساده پایه کربنی در زمین و سایر سیاره ها باشد اما برای اشکال حیات مبتنی بر دی.ان.ای که متحول تر و پیچیده تر هستند مانند انسان ها این ماده یک خطر زیست محیطی محسوب می شود. این ماده محصول جانبی سوزاندن ترکیبات ارگانیک مانند گیاه تنباکو است.
اکنون محققان یک نقشه ژنومی وسیع از آسیبی که این ماده ایجاد می کند در اختیار دارند.نقشه هایی نظیر این به محققان کمک می کند تا چگونگی منشاء سرطان های ناشی از سیگار کشیدن، علت آسیب پذیری و یا مقاومت بیشتر برخی افراد نسبت به سرطان ها و چگونگی پیشگیری این سرطان ها را بهتر درک کنند.
محققان همچنین امیدوارند که ارائه چنین شواهد صریح و خاص از آسیب سیگار کشیدن در سطح سلولی، بتواند برخی از سیگاری ها را به ترک این عادت وادار کند.آنها همچنین اشاره کردند که این نقشه کمک مهمی برای سازندگان دارو خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.