به گزارش جماران، ولادیمیر پوتین گفت: آمریکا با حمایت از تروریست ها در جمهوری چچن از آنها برای برهم زدن ثبات روسیه استفاده کرده است.

پوتین در مصاحبه با الیور استون کارگردان مشهور آمریکایی در قالب یک فیلم که بخش نخست آن شامگاه دوشنبه از کانال تلویزیونی محلی «شوتایم» روسیه پخش شد، گفت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا با وجود اعتراض ها و مخالفت های مسکو از تروریست ها در چچن حمایت های اطلاعاتی، سیاسی، عملیاتی و مالی کردند. 
وی گفت: این اقدام های حمایتی آشکارا انجام گرفت است و روسیه شواهد کافی در این مورد دارد که برخی را در اختیار شرکای آمریکایی قرار دادیم. 
پوتین افزود: شرکای امریکایی در سخن از مسکو حمایت و برای همکاری در مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کردند، اما در عمل از تروریست ها برای برهم زدن ثبات و اختلال اوضاع داخلی روسیه استفاده کردند.
رئیس جمهوری روسیه به عنوان مثال به یکی از گفت وگوهای خود با جورج بوش پسر رئیس جمهوری اسبق آمریکا اشاره کرد و گفت: به وی نام چند مامور اطلاعاتی آمریکا را که در منطقه قفقاز روسیه با تروریست ها برای جابجایی ها همکاری می کردند، ذکر کردم.
پوتین افزود: بوش گفت که حتما به این مساله رسیدگی می کند، اما پس از چندی سازمان سیا با ارسال نامه ای به مسکو، بر حق آمریکا برای داشتن تماس با تمامی مخالفان دولت روسیه تاکید کرد. 
رئیس جمهوری روسیه گفت: این دیدگاه هنوز منسوخ نشده است و در حوادث آسیای میانه و قفقاز شمالی ممکن است اجرا شود و متاسفانه از جریانات (تروریستی) در این مناطق حمایت کردند.
رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: جنگ سرد از مدت ها پیش تمام شده است و روسیه روابط شفافی با همه کشورهای جهان ازجمله آمریکا و اروپایی دارد.
وی افزود: به حمایت و همکاری (از سوی غرب) امید بسته بودیم، اما به جای آن شاهد پشتیبانی سازمان های اطلاعاتی آمریکا از تروریست ها بودیم.
پوتین همچنین تصریح کرد: اجرای سیاست واشنگتن منجر به پیدایش سازمان تروریستی القاعده شد که در 11 سپتامبر سال 2001 به آمریکا حمله کرد. 
رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه واشنگتن در این مساله مقصر است، گفت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا از افراط گرایان و تروریست های بین المللی در افغانستان علیه ارتش شوروی حمایت کردند.
وی در همین حال گفت که در شرایط کنونی همکاری با آمریکا برای حل و فصل اوضاع افغانستان به نفع روسیه است.
 رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این فیلم در باره امکان برتری آمریکا در مناقشه احتمالی جنگی با روسیه گفت: به نظرمن در چنین جنگی هیچکس زنده نخواهد ماند.
پوتین تاکید کرد که روابط روسیه و آمریکا در بدترین شرایط پس از پایان دوران جنگ سرد قرار دارد و زیربنای همکاری های متقابل که در طول چند دهه بنا شده بود، از بین رفته است.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش خود از این فیلم که قرار است هفته آینده کامل پخش شود به نقل از سخنان پوتین همچنین نوشت که به بهبودی روابط روسیه و آمریکا امیدوار است.
رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا چه تاثیری بر روابط دو کشور دارد، اظهار کرد: امید (بهبودی روابط) تا زمانی که ما را در کفن سفید به قبرستان می برند، وجود دارد.
رئیس جمهوری روسیه در مورد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز گفت که این پیمان دشمن خارجی جستجو می کند تا موجودیت و فعالیت های خود را توجیه کند.
وی افزود: در حالیکه از مدت ها پیش بلوک شرق از بین رفته است و اتحاد شوروی دیگر وجود ندارد، چرا ناتو وجود دارد. این سازمان برای توجیه موجودیت خود نیاز به دشمن خارجی دارد و همیشه چنین دشمنی را جستجو می کند یا اقدام های تحریک آمیز انجام می دهد تا کشوری را دشمن بنامد. 
رئیس جمهوری روسیه همچنین پیمان آتلانتیک شمالی را ابزار سیاسی و آلت دست آمریکا خواند.
وی گفت که ناتو امروز آلت دست آمریکا شده و در این پیمان متحدان وجود ندارند بلکه همه اقمار و کشورهای وابسته به واشنگتن هستند.
پوتین گفت: برای هر کشور عضو ناتو مقابله با فشار آمریکا که بر همه اعضا وارد می شود، بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: به همین دلیل در کشورهای عضو ناتو، استقرار هر چیزی به عنوان مثال سامانه های موشکی یا پایگاههای نظامی و حتی در صورت نیاز سامانه های تهاجمی جدید بسیار آسان است.
پوتین تصریح کرد: مسکو مجبور است در این شرایط تدابیری برای مقابله اتخاذ کند، به عبارت دیگر تمام مراکزی که ممکن است روسیه را تهدید کنند با موشک های روسی هدف گیری می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.