«جان مک کین» رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: نقش رهبری آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی این کشور تضعیف شده و واشنگتن در دولت قبلی به ریاست «باراک اوباما» نقش قویتری ایفا می کرد.

به گزارش جماران به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، مک کین سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا در پاسخ به پرسشی درباره وضع آمریکای تحت رهبری ترامپ تصدیق کرد که رهبری آمریکا در دولت اوباما قوی تر بوده است. 
اظهارات مک کین در حالی مطرح شده که وی از منتقدان آشکار بسیاری از تصمیم گیری های سیاست خارجی دولت اوباما بوده است. مک کین همچنین در رقابت های انتخاباتی سال 2008 به عنوان نامزد جمهوری خواهن در مقابل اوباما شکست خورد.
این سناتور ارشد جمهویخواه درباره «پیامی» که ترامپ هفته گذشته در انتقاد از شهردار لندن انتقال داد گفت: این پیام نشان داد که آمریکا دیگر نمی خواهد نقش رهبری جهان را ایفا کند و اطمینانی درباره رهبری آمریکا در جنوبگان یا سیبری وجود ندارد.
انتقاد ترامپ از «صادق خان» شهردار لندن به دنبال حمله تروریستی به 'لاندن بریج' مطرح شد و وی در پیامی توییتری از اظهارات صادق خان که گفته بود مردم لندن نباید از حضور پلیس احساس خطر کنند، انتقاد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین به بهانه حملات اخیر تروریستی در انگلیس بار دیگر کشورها را برای جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران چند کشور عمدتا مسلمان تحت فشار قرار داد.
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در این زمینه نوشت: ترامپ از زمان روی کار آمدن بارها ناظران داخلی و خارجی را با بی احترامی به هنجارهای سیاست خارجی آمریکا و رویکردش در قبال روابط با متحدان و دشمنان آمریکا شوکه کرده است. 
این گزارش با اشاره به اتفاقات چند هفته گذشته یادآوری می کند که ترامپ در نخستین سفر خارجیش به عنوان رئیس جمهوری از ابراز تعهد آمریکا در قبال اصل پنج سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه دفاع مشترک کشورها خودداری کرد و درخواست متحدان آمریکا را در نشست گروه هفت، با خارج کردن کشورش از توافق اقلیمی پاریس نادیده گرفت. 
وی سپس با توییتی انتقادی از صادق خان شهردار لندن به اشتباه از وی چیزی را نقل قول کرد و سپس ظاهرا با صحه گذاشتن بر تصمیم عربستان برای منزوی کردن قطر، که میزبان پایگاه مهم نظامی آمریکا و 10 هزار سرباز این کشور است، وارد جنجال های کشورهای خلیج فارس شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.