نخست‌وزیر پاکستان پنج‌شنبه (۱۵ ژوئن) در کمیته "تیم تحقیقات مشترک" که به پرونده "اوراق پاناما" رسیدگی می‌کند، حاضر می‌شود. وظیفه این تیم، بررسی دارایی‌های خانواده نواز شریف است.

به گزارش جماران ، به نقل از پایگاه اکسپرس تریبیون، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان باید به همراه تمام اسناد مرتبط پنج‌شنبه مقابل هیات تحقیقات مذکور حاضر شود.

طی روزهای اخیر دو پسر نواز شریف به این هیات احضار شده و مورد سوال قرار گرفتند.

شریف که برای سومین دوره پست نخست‌وزیری پاکستان را در دست دارد، با اتهامات تخلفات مالی و مالکیت شرکت‌های خارجی روبروست. دیوان عالی پاکستان ماه گذشته تیم شش عضوی تحقیقات مشترک را تشکیل داد تا درباره رسوایی "اوراق پاناما" تحقیقات به عمل آید.

به گزارش داون، نواز شریف که به گفته تحلیگران با خطر سلب صلاحیت مواجه است، تصمیم دارد تا در جلسه مذکور حاضر شود.

اسناد پاناما(Panama Papers) مجموعه‌ای از ۱۱.۵ میلیون سند محرمانه از دفتر وکالت "موساک فونسکا" (یکی از پنهان‌کارترین شرکت‌های اقتصادی جهان) است که توسط منبعی ناشناس به روزنامه آلمانی‌زبان "زوددویچه تسایتونگ" رسیدند.

این اسناد که دوره‌ای ۴۰ ساله را پوشش می‌دهند، شامل ۲۱۴ هزار صفحه سند در ارتباط با پولشویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی هستند. اسناد پاناما حاوی نام شرکت‌ها و هویت اصلی مالکین و مدیران تراست‌ها است. اسناد یادشده نشان می‌دهند که چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کرده تا پولشویی کنند، تحریم‌ها را دور بزنند و مالیات نپردازند. نام افرادی نیز در این اسناد دیده می‌شود که با کشورهای تحت تحریم همچون کره شمالی، روسیه، سوریه و زیمبابوه معامله داشته‌اند.

این سندها اطلاعاتی دقیق از دارایی‌های مخفی ۷۲ سیاستمدار فعلی و سابق یا وابستگان آن‌ها را شامل می‌شود که نشان می‌دهد این افراد، چگونه از شرکت‌های جعلی برای مخفی‌سازی این دارایی‌ها استفاده نموده‌اند. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، وابستگان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، سیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند و نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه افراد سرشناس این فهرست هستند. در مجموع گفته می‌شود که نام ۱۲۸ سیاستمدار و چهره برجسته غیر سیاسی در این اسناد وجود دارد.

نخست‌وزیر ایسلند در ۵ آوریل ۲۰۱۶ پس از افشای این اسناد از سمت خود استعفا داد.

از دیگر چهره‌های سرشناسی که در این بین مشاهده می‌شوند لیونل مسی و پدرش هستند. مسی پرونده‌ای نیز راجع به فرار مالیاتی در دادگاه اسپانیا دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.