محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش به دعوت رسمی دولت نروژ و به منظور حضور در مجمع اسلو و رایزنی و دیدارهای دوجانبه با شخصیت ها و مقامات شرکت کننده در این مجمع، تهران را به مقصد اسلو ترک کرد.

به گزارش جماران، وزیر امور خارجه در این سفر دو روزه ضمن حضور در مجمع اسلو، دیدارهای دوجانبه ای با مقامات شرکت کننده در این مجمع خواهد داشت و در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی با آنان بحث وتبادل نظر می کند. 
ظریف همچنین دیدارهای دوجانبه با مقامات نروژی دارد که در این دیدارها در خصوص روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و نروژ تبادل نظر می شود و آخرین تحولات منطقه و تحولات جهانی مورد بررسی قرار می گیرد. 
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خردادماه سال گذشته نیز به اسلو سفر کرد و ضمن حضور و سخنرانی در نشست اسلوفروم 2016، با برخی مقامات نروژی و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کرد. 
صلح ساری در عصر جدید ژئوپلتیک موضوع نشست مجمع اسلو در سال جاری است.
براساس اطلاعات سایت این مجمع، شرکت کنندگان در مجمع اسلو فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، تابوامبکی رییس جمهور سابق افریقای جنوبی، کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل در أمور سیاسی، وزرای خارجه ایران،کنیا ،أندونزی، سودان، اردن، بوسنی و هرزه گوین، فنلاند ،کرواسی
و برخی دیگر از نمایندگان عالی رتبه سایر کشورها خواهند بود.
مجمع اسلو در سال 2003 ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها 17 کشور مشارکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر 100 کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می کنند. 
این مجمع طی دو روز کاری برگزار می شود و از اهداف عمده اجلاس سالانه مجمع اسلو، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه حل هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند. 
همچنین برگزاری مجمع اسلو در واقع یک تمرین و تلاش به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع و تم مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولا خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سوالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتا رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش ها پیشنهاد وارایه می کند. 
معمولا مجمع اسلو گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت و گو و مفاهمه هستند، گرد هم جمع می آورد. مباحت و گفت و گوهای مشارکت کنندگان و مدعوین عالی، معطوف به مسایل مربوط به منازعات مسلحانه می شود. 
شرکت کنندگان نیز معمولا از میان مقامات ارشد کشورها، شخصیت های عمده سازمان ملل، سازمان های بین الدولی و منطقه ای، به همراه نمایندگان رسمی کشورها، سازمان های خصوصی، نمایندگان طرف های درگیر، گزارشگران و خبرنگاران جنگی، تحلیلگران مسایل مختلف مربوط به منازعات مسلحانه، روشنفکران و کارشناسان مختلف برگزار می شود. 
تاکنون در مجمع اسلو شخصیت هایی هم چون کوفی عنان، جیمی کارتر، کاترین اشتون و برخی از روسای جمهور سابق کشورهای جهان هم چون رییس دولت اصلاحات، اوبو سانچو، سانتوس و تنی چند دیگر از روسای جمهور به انضمام شخصیت هایی هم چون خاویر سولانا، جری آدامز و دیگر مقامات و شخصیت های بین المللی و سیاسی شرکت کرده اند. 
در سال های اخیر علاوه بر نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان دولت آن کشور در مجمع اسلو شرکت داشته اند. 
میزبانی مجمع بر عهده وزارت امور خارجه نروژ و مرکز گفت و گوی بشر دوستانه است که مرکز اخیر سازمانی خصوصی در امور دیپلماسی واقع در سوئیس است. مجمع اسلو به عنوان یک رویداد سالانه جهانی و معمولا در ماه ژوئن در اسلو برگزار می شود. 
مجمع اسلو به منظور رسیدگی به مجادلات و چالش های کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز هر دو سال یک بار اجلاس هایی در آفریقا و آسیا برگزار می کند. 
مشارکت در مجمع اسلو منحصرا از طریق دعوتنامه بوده و تمامی مباحث مطروحه در آن بر اساس قوانین حاکم بر «چتم هاوس» صورت پذیرفته و قابل انتشار در رسانه های گروهی دنیا نیست. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.