به گزارش جماران؛ متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی با بیان این که پیشرفت های علم ژنتیک در کشورمان سبب ارتقای روش های تشخیصی برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول شده است، گفت: بیش از 70 درصد معلولیت های نوزادان قابل شناسایی و پیشگیری است.

تولد نوزاد معلول، علاوه بر هزینه های فراوان، مشکلات بسیاری را برای جامعه و به ویژه خانواده ها ایجاد می کند و به همین دلیل، سلامت نوزاد یکی از بزرگترین دغدغه های والدین است که با پیشرفت علم ژنتیک می توان این دغدغه ها را کاهش داد و از تولد نوزاد بیمار جلوگیری کرد.
دکتر سعیدرضا غفاری روز یکشنبه افزود: باتوجه به پیشرفت های خوب کشور در علم ژنتیک، می توان پیشگیری از معلولیت را قبل از بارداری انجام داد تا از تولد فرزندان معلول جلوگیری کرد.
وی، تعداد تولد سالانه نوزاد معلول شناسایی شده در کشور را حدود 30 هزار مورد اعلام کرد و گفت: با اقدامات پیشگیرانه در مرحله قبل از بارداری مانند لانه گزینی جنین (اتصال سلول تخم به دیواره رحم که به دنبال آن بارداری رخ می دهد)، می توان از تولد بیش از 20 هزار نوزاد معلول جلوگیری کرد.
غفاری با اشاره به این که عامل معلولیت ها در نوزادان فقط ژنتیک نیست، گفت: حدود نیمی از موارد معلولیت نوزادان، ژنتیک است و در نیم دیگر آن، عوامل محیطی نقش دارند. 
متخصص ژنتیک اظهار کرد: داروها، مواد شیمیایی، اشعه ها، بیماری های خودایمنی، فشارخون، دیابت، بیماری تیروئید و عفونت های بارداری از جمله عوامل محیطی است که در تولد فرزندان معلول نقش دارند و مقابله با این عوامل راحت تر از عوامل ژنتیکی است. 
وی، در ارتباط با پیشگیری از معلولیت جنین بعد از بارداری گفت: هرچند ختم حاملگی ممکن است قدری از مشکلات خانواده ها را کاهش دهد اما این شیوه موثرترین و مناسب ترین راه برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول نیست.
غفاری گفت: گرچه ختم حاملگی قانونی از 300 تا 500 مورد در سال به بیش از هزار مورد در سال افزایش یافته اما هنوز سالانه حدود 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شوند که با بهره گیری از پیشرفت های علم ژنتیک، می توان بر اغلب این موارد فائق آمد.
وی یکی از راهکارهای مناسب برای پیشگیری از تولد فرزند معلول را استفاده مناسب از توان مشاوران مجرب ژنتیک دانست و گفت: در سال های اخیر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت اقدام به تربیت مشاوران مجرب ژنتیک کردند که از توان آنها می توان برای تحقق این هدف مهم بهره برد.
غفاری با اشاره به این که آزمایشگاه های ژنتیک در اغلب مراکز استان ها مشغول ارائه خدمت هستند، گفت: وزارت بهداشت درصدد است با حضور مشاورین مجرب ژنتیک در مراکز بهداشت، زمینه ارائه خدمات لازم در اقصی نقاط کشور را فراهم کند. 
وی گفت: مشاورین ژنتیک، خانواده های در معرض خطر را شناسایی و آنان را به پزشکان متخصص معرفی می کنند تا با انجام اقدامات مناسب از جمله آزمایشات تخصصی از بروز تولد معلول جلوگیری کنند.
غفاری به الزامی شدن انجام مشاوره ژنتیک در امر ازدواج هم اشاره کرد و گفت: این موضوع که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، می تواند گام اساسی در راستای کاهش تولد فرزندان معلول باشد.
وی گفت: معلولیت علاوه بر این که هزینه های زیادی بر دوش خانواده و دولت ایجاد می کند، برای خود فرد معلول، مشکلاتی به همراه دارد که باید با استفاده از پیشرفت های علمی، جلوی آن گرفته شود.
غفاری با اشاره به این که حمایت بیمه ها در کشور بعد از معلولیت صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر، عرف بیمه ها حمایت از درمان معلولیت است که این روند باید به پیشگیری از معلولیت تغییر پیدا کند.
وی تاکید کرد: خانواده های در معرض خطر هم باید مورد حمایت مناسب بیمه ها قرار گیرند تا از تولد فرزند معلول در کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.