محققان دانشگاه زوریخ سوییس بزرگترین و پیچیده‌ترین مدل جهان هستی را با هدف درک بهتر ماده تاریک و انرژی تاریک ساختند.

به گزارش جماران از ساینس دیلی، این مدل کامپیوتری قابلیت توصیف ساختارهای فضایی و رفتارهای ماده تاریک را با جزئیات بی‌سابقه‌ای دارند. محققان این مدل را توسط یکی از قدرتمندترین سوپر کامپیوترهای جهان در مدت 80 ساعت ساختند. 
این مدل از دو تریلیون ماکروذره برای مدل‌سازی ماده تاریک استفاده کرده و 25 میلیارد کهکشان را شبیه‌سازی کرده است. الگوریتم‌های مورد استفاده در این مدل امکان شبیه‌سازی تغییرات ماده تاریک را در اثر جاذبه خود آن فراهم می‌کند و امکان شبیه سازی پدیده موسوم به هاله ماده تاریک را که در آن حجم متراکمی از این ماده تشکیل شده و منجر به شکل‌گیری کهکشان‌هایی مانند راه شیری می‌شود، در اختیار می‌گذارد. 
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدل‌سازی جهان هستی در مقیاس بزرگ، رعایت تناسب آن است. حدود 23 درصد از کل جهان را ماده تاریک شکل می‌دهد و 72 درصد آن نیز از انرژی تاریک تشکیل شده است. مجموع مواد عادی شناخته شده در جهان تنها بخش کوچکی از فضا را تشکیل داده است. شبیه‌سازی کهکشان‌های کوچک که اندازه آن‌ها به کمتر از یک دهم کهکشان راه شیری می‌رسد، در دل این ساختار عظیم، کار دشواری است. 
ماهیت انرژی تاریک یکی از اسرار کشف نشده علوم مدرن است و محققان امیدوارند با استفاده از این مدل مجازی بتوانند درک بهتری از آن به دست آورند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Computational Astrophysics and Cosmology منتشر شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.