رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر حل بحران قطر از طریق گفتگو، اظهار داشت که آنکارا برادران قطری خود را تنها نخواهد گذاشت و برای یافتن راه حل این بحران با تمامی کشورها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در مراسم افطار «حزب عدالت و توسعه» با تأکید بر حل بحران قطر از طریق گفتگو، خاطرنشان کرد که آنکارا برادران قطری خود را تنها نخواهد گذاشت و برای یافتن راه حلی برای بحران کنونی، با تمام کشورها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وی با اشاره به کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه گفت: «ما خوب می دانیم که در شبِ کودتای ترکیه، کدام کشورها از این موضوع خوشحال بودند. اگر شما سیستم های اطلاعاتی دارید، ما نیز چنین سیستم هایی در اختیار داریم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهار داشت: «ما از تحریم های اِعمال شده علیه قطر حمایت نمی کنیم و خواستار لغو آن هستیم. در زمینه همکاری دفاعی خود با قطر نیز باید بگویم که این موضوع مسئله جدیدی نیست و مربوط به گذشته است».

اردوغان با اشاره به پایگاه هوایی آمریکا در قطر گفت: «چرا کسی از پایگاه هوایی آمریکا در قطر ناراضی نیست؟ وزیر امور خارجه آمریکا عصر امروز اظهار داشت که واشنگتن خواستار کاهش تحریم های اِعمال شده علیه قطر هستند، ولی من می گویم که این تحریم ها باید به طور کل برداشته شوند. ما برادران قطری خود را تنها نخواهیم گذاشت و برای یافتن راه حل این بحران با تمامی کشورها دیدار و گفتگو کرده و خواهیم کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز اقدامات لازم را در این خصوص انجام می دهد».

رئیس جمهور ترکیه راهکار نابود کردن گروه های تروریستی را اتحاد و اتفاق دانست و متذکر شد که برخی از بنیادها در قطر آن طور که ادعا می شود، «تروریستی نیستند و ممکن نیست که باشند».

اردوغان با اذعان به اینکه جنگ در میان برادران مسلمان پیروزی ندارد، گفت: «همه برادرانمان را در خلیج فارس به رفع اختلافات از طریق مذاکره دعوت می کنم. خصوصاً به عربستان سعودی که عنوان خادم الحرمین الشریفین را نیز دارد. آن چه که زیبنده است، انتخاب مسیر دوستی و برادری است».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.