فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفت: حرکت اتحادیه اروپا به سمت تقویت دفاع و امنیت به علت خروج انگلیس از این اتحادیه و یا تغییرات در آمریکا نیست؛ بلکه به علت نیاز و خواست اعضای این اتحادیه است.

به گزارش جماران، موگرینی که روزجمعه در کنفرانس دفاع و امنیت در پراگ سخن می گفت، افزود: یک خواست گسترده عمومی در اروپا برای تقویت امنیت وجود دارد و ما باید به این نیاز و خواست پاسخ دهیم. 
وی بر همکاری متقابل بین اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد و گفت: از نظر ما هیچ رقابتی بین این نهادها وجود ندارد. 
موگرینی در این ارتباط گفت که اتحادیه اروپا در یک سال گذشته دستاورد زیادی در زمینه تقویت دفاع و امنیت داشته و همچنین امضای بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو در سال گذشته در ورشو، نشان می دهد که اقدامات اتحادیه اروپا و همکاری با ناتو دوشا دوش هم ادامه دارد. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاخاطرنشان کرد: تغییر با اراده سیاسی امکان پذیر است و ما با داشتن این اراده سیاسی در حال ایجاد تغییر هستیم. 
وی با بیان اینکه هیچ تهدیدی را تنها با یک ابزار نمی توان مورد رسیدگی قرار داد، گفت: اتحادیه اروپا به ابزارهای مختلفی مجهز است که هیچ بازیگر دیگری در عرصه جهانی نظیرش را ندارد. 
وی با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع دومین بودجه نظامی بزرگ جهان را دارند؛ گفت: آیا ما ابرقدرت نیستیم، اگر با هم باشیم (ابرقدرت) هستیم. 
موگرینی به راههای خاص اروپایی برای تقویت امنیت تاکیدکرد و گفت: مسائل تغییرات آب و هوایی، کمک های انسانی و توسعه نیز بخشی از امنیت هستند. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نزدیک به یک سال از همه پرسی برگزیت می گذرد و ما هنوز موضع انگلیس را درباره برگزیت نمی دانیم و پیش بینی در این مورد نیز سخت است که چه وقت خواهیم دانست. اما در همین مدت در اتحادیه اروپا بارها و بارها با شکاکان مقابله کرده و دفاع و امنیت اروپا را پیش برده ایم. 
کنفرانس دفاع و امنیت در حالی روز جمعه در شهر پراگ برگزار شد که در پی شک و تردیدهایی که به علت مواضع دولت جدید آمریکا در خصوص سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایجاد شده، گمانه زنی هایی در خصوص تضعیف ناتو و ایجاد ترتیبات امنیتی جدید در اروپا مطرح شده است. 
هفته گذشته وزیران دفاع آلمان و فرانسه در برلین اعلام کردند که در حال کار روی یک نیروی امنیتی اروپایی هستند، اقدامی که بر طرح 'همکاری ساختارمند دائمی' ( PESCO) استوار است و با موضع دولت جدید آمریکا شتاب گرفته است.
طرح موسوم به 'همکاری ساختارمند دائمی' ( PESCO) در کانون تلاش های آلمان و فرانسه قرار دارد؛ طرحی که بنابر اعلام کمیسیون اروپا، به گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می دهد بدون ایجاد شکاف و دو دستگی در اتحادیه ، گام های نظام مندی به سمت یک سیاست امنیتی و دفاعی منسجم تر بردارند.
نشریه 'فارن پالیسی' نیز بتازگی در تحلیلی با اشاره به تصمیم یکپارچگی ارتش های آلمان با جمهوری چک و رومانی، نوشت که آلمان بی سر و صدا در حال تشکیل یک ارتش اروپایی تحت فرماندهی خود است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.