سخنگوی دفتر رسانه ای نخست وزیری عراق در اولین واکنش رسمی به تعیین زمان همه پرسی استقلال از سوی احزاب کرد عراقی، اعلام کرد که مبنا و اساس تصمیم گیری ها، قانون اساسی است که روابط میان دولت مرکزی و دولت اقلیم را تعیین کرده است.

به گزارش جماران، سعد الحدیثی دربیانیه ای که روز جمعه در رسانه های عراق انعکاس یافت، اعلام کرده که هر تصمیمی درباره آینده عراق باید در چارچوب قانونی اساسی اتخاذ شود و تصمیم برای تعیین سرنوشت از سوی یک طرف ، بدون در نظر گرفتن طرف مقابل مردود است. 
وی توضیح داده است، دولت مرکزی در روابط با دولت اقلیم ، بر مبنای قانون اساسی که این روابط را تعیین کرده ، عمل می کند. 
الحدیثی ، گفته است ، در مسائل مربوط به تعیین سرنوشت و آینده عراق ، همه طیف های عراقی باید در آن سهیم باشند و نظر بدهند و نه یک طرف ، بدور از نظر دیگران عمل کند. 
احزاب کرد عراقی ، چهارشنبه گذشته در نشستی به ریاست مسعود بارزانی رئیس منطقه اقلیم، زمان برگزاری همه پرسی استقلال را تعیین و اعلام کردند که همه پرسی را در 25 سپتامبر سال جاری میلادی برگزار خواهند کرد. آنها همچنین زمان برگزاری انتخابات پارلمان محلی و تعیین ریاست اقلیم کردستان عراق را به ششم نوامبر ، بعد از برگزاری همه پرسی موکول کردند.
این درحالی است که دو حزب تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق در این نشست شرکت نداشته و مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده اند. 
آنها معتقدند که هرگونه تصمیم گیری درباره همه پرسی و آینده منطقه اقلیم، می بایست بعد از انتخابات پارلمانی و تعیین تکلیف ریاست اقلیم انجام شود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.