به گزارش جماران؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آنچه درباره سند 2030 در فضای تبلیغاتی انتخابات و فضای مجازی گفته شد نسبتی با برنامه آموزشی این سند ندارد طرح این مسائل جفا در حق آموزش و پرورش و معلمان بود.

مهدی نوید ادهم روز چهارشنبه در سلسله نشست های عصر تربیت با موضوع بررسی آثار تربیتی سند 2030 اظهار داشت : این مسئله که بیان شده ساعت آموزش قرآن به خاطر اجرای سند 2030 کم شده است صحت ندارد.
وی افزود: هنگامی که سند تحول در سال 90 تصویب شد ، در سال 91 تغییر جدول برنامه درسی را آغاز کردیم که براساس آن باید درس هایی به دوره های ابتدایی متوسطه اول و دوم اضافه می شد .
وی بیان داشت: مدیریت خانواده ، تفکر و سبک زندگی و سواد رسانه ای از جمله دروسی بود که باید اضافه می شد که برای اجرای این کار باید یا یک ساعت حضور دانش آموزان در مدارس افزایش می یافت یا اینکه از دروس موجود کم می شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: از آنجاکه اضافه کردن ساعت حضور دانش آموزان در مدرسه میسر نبود استراتژی دوم،‌ انتخاب و جایی برای درس های جدید ایجاد شد.
نوید ادهم ادامه داد:‌ به عنوان مثال در رشته ریاضی، از پایه اول تا پایان متوسطه، 64 ساعت درس ریاضی داشتیم که چهار ساعت آن کم شد و در درس های فیزیک، شیمی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی نیز کاهش ساعت درسی داشتیم.
وی عنوان کرد: از آنجاکه درس های دینی و قرآن از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار بود از 46 ساعت درس قرآن رشته های ریاضی و تجربی،‌ یک ساعت کم شد و در رشته علوم انسانی با اضافه شدن 4 ساعت، ساعت آموزشی درس قرآن به 50 ساعت رسید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای همین یک ساعت کاهش درس قرآن از رشته ریاضی و تجربی، سر و صدای زیادی به پا شد، گفت:‌ همچنین درس آمادگی دفاعی که براساس مصوبه مجلس برای دوره متوسطه دوم‌، سه ساعت در هفته بود نیز دو ساعت آن در کلاس و یک ساعت در پادگان آموزش داده می شد که با انتقادهایی از سوی بسیج و سپاه مبنی براینکه هر سه ساعت، باید در پادگان ها تدریس شود این سه ساعت آموزشی یا همان رویه قبل تغییر کرد.
وی با بیان اینکه آموزش پدافند غیرعامل، جایگزین آموزش دفاعی شد، گفت: آنچه درباره حذف درس شهید فهمیده از کتابهای درسی و چاپ و توزیع کتاب 'لک لکی در کار نیست' عنوان شد مطالبی است که صرفا در ایام انتخابات به جامعه تزریق شد و اصلا چنین کتابی مجوز چاپ از وزارت ارشاد ندارد ولی تیر اتهام ها به سمت آموزش و پرورش رفت.

**حاشیه سند 2030 پررنگ تر از متن است 
نوید ادهم با بیان اینکه حاشیه موضوعاتی که درباره سند 2030 مطرح شده، پررنگ تر از متن است، افزود:‌ بحث این سند دارای ابعادی است که یک بعد آن، فرآیند و چگونگی تدوین سند در مجامع بین المللی و یونسکو است و بعد دیگر، مواجهه با فرهنگ و تمدن غرب است.
وی با بیان اینکه استراتژی دولت بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، متوقف کردن اجرای سند است، تاکید کرد: هیچ دستگاهی درصدد عملیاتی کردن این سند نیست، مگر اینکه از سوی تیمی که معظم له برای بررسی سند تشکیل شده، ‌رهنمودهای جدیدی ارائه شود.
نوید ادهم با اشاره به اینکه اکنون اصل بر توقف سند 2030 است، اظهار داشت: فرمایشات رهبری، بیشتر ناظر بر مواجهه با تمدن و فرهنگ غرب است و این مساله مطرح است که آیا می توانیم فرهنگ و اندیشه و تمدنی که در غرب براساس مبانی اومانیسم شکل گرفته و یک اندیشه سکولار است را با اندیشه ما که بر پایه خدامحوری است مطابقت داد؟
وی ادامه داد: در پاسخ این سوال باید گفت که اگر بگوییم هیچ مناسبتی بین این دو وجود ندارد، باید یک دیوار بین خود و مجامع بین المللی بکشیم و هیچ استراتژی با فرهنگ غرب نداشته باشیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: به نظر می رسد دیدگاه امام راحل، رهبری و استراتژی نظام، این راهبرد نیست بلکه باید با فرهنگ و تمدن غرب، مواجهه هوشمندانه داشته باشیم و خود را نبازیم و بدانیم پشتوانه فرهنگ غنی داریم که می توان با استناد به آن در مجامع بین المللی حاضر شد.
نوید ادهم یادآور شد: در این رویارویی باید از تمدن و فرهنگ و اندیشه ملی خود دفاع کنیم و استراتژی چگونگی آن باید توسط مسئولان ارشد نظام تدوین شود که اکنون سیاستهای کلی، توسط تیمی از سوی رهبر معظم انقلاب در حال تدوین است.
وی افزود:‌ از همان روزهای اول که مساله سند 2030 مطرح شد این موضوع که سند تحول بنیادین، برنامه عمل آموزش و پرورش و گفتمان غالب است مورد تاکید قرار گرفت.
وی اظهار داشت: سند 2030 ذیل برنامه های سند تحول معنا پیدا می کند بنابراین آنچه در برنامه 2030‌ آمده است در طول سند تحول نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.