یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه دولت در سایه شامل حزب یا احزابی شکست خورده در انتخابات است که به ارائه برنامه های روشن و عملیاتی می پردازند گفت: بیان ایده تشکیل دولت در سایه توسط فردی که حاضر به کار تیمی و جمعی نیست ادعای گزافی است.

به گزارش جماران، غلامرضا ظریفیان درباره ایده «دولت در سایه » اظهار کرد: دولت در سایه پدیده مدرنی است که در جوامعی که متکی بر احزاب قوی و جا افتاده است و احزاب نقش بسیار مهمی در قدرت سیاسی داشته و ادعای توانایی اداره جامعه را دارند ، وجود دارد.

وی در ادامه افزود: احزابی که در انتخابات پیروز می‌شوند در راس امور قرار می گیرند و حزب یا ائتلافی از احزاب که در انتخابات شکست می خورند دولت در سایه را تشکیل می‌دهند. این احزاب با تشکیل دولت در سایه عملکرد خود را نقد می‌کنند تا به این پرسش پاسخ دهند که چرا نتوانسته اند در انتخابات پیروز شوند.همچنین آن‌ها برنامه های عملیاتی در زمینه های مختلف تدوین می‌کنند که ا گر در انتخابات بعدی موفق شدند دیگر وقت شان معطوف به برنامه ریزی نشود و با یک ایده منسجم و عملیاتی دولت یا پارلمان را به دست بگیرند. دولت در سایه در واقع دولتی است که اقتدار ندارد اما خود را برای مراحل بعدی مسئولیت با داشتن استراتژی و برنامه روشن آماده می‌کند این برنامه ها ایجابی و نه سلبی است.

این فعال سیاسی در رابطه با امکان تحقق دولت در سایه در ایران گفت:‌در ایران احزاب نقش اصلی را در سیاست ایفا نمی‌کنند و ما احزاب جا افتاده نداریم و بیشتر به جبهه های بزرگ روبرو هستیم که در آستانه انتخابات شکل می گیرد. فعالیت احزاب هم در همان مقطع انتخابات است. مثلا جبهه ای مثل جمنا در انتخابات گذشته برنامه ای روشنی برای کاندیدای مطرح خود ارائه نداد.

ظریفیان با اشاره به اینکه معمولا مفاهیمی مثل دولت در سایه در ایران به ضد خود تبدیل شده و بیشتر نقش چوب لای چرخ دولت مستقر را پیدا می‌کنند، خاطر نشان کرد: ایده تشکیل دولت درسایه ایده خوبی است و باید از آن استقبال کرد به شرط اینکه کسانی که در این ایده را دنبال می‌کنند به دنبال نقد خود و ارائه برنامه عملیاتی بوده و نگاه به آینده داشته باشند نه اینکه به دنبال تخریب دولت مستقر باشند. جریانی که دولت در سایه را تشکیل می‌دهد باید برنامه و استراتژی عملیاتی و روشنی ارائه کند.

وی ادامه داد: احزاب هنوز نتوانسته اند در ایران این نقش را ایفا کنند تا چه برسد به افرادی که تجربه سیاسی نشان داده است اقبال عمومی به آن‌ها وجود ندارد و حتی خودشان حاضر به کار تیمی و جمعی نیستند بنابراین ادعای تشکیل دولت در سایه هم ادعای گزافی است، این اقدامات نسخه برداری از دولت سایه در جوامع توسعه یافته است و در حد حرف و بیان خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت:‌ اگر احزاب و جبهه ها به سمت تقویت خود رفته و فقط در ایام انتخابات فعال نشوند و به جایی ارائه ملغمه ای از برنامه های پیشین، برنامه های روشن و عملیاتی تدوین کنند ، دولت در سایه می‌تواند ایده موفقی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.