محققان آمریکایی ادعا می کنند که با یک آزمایش خون ساده می توان خطر ابتلا به سرطان را سال ها قبل از بروز علائم آن تشخیص داد و از این طریق، میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به برخی انواع سرطان بیش از 90 درصد افزایش می یابد.

به گزارش جماران از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، گفته می شود آزمایش خون سالانه ابداعی محققان شرکت آمریکایی Grail می تواند جهش های اولیه چند سرطان مختلف از جمله سرطان های لوزالمعده و ریه را به دقت تشخیص دهد.
محققان امیدوارند که این رویه ساده بخشی از چکاپ های معمول شود و بتواند جایگزین نمونه برداری های اغلب تهاجمی و دردناکی شود که برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.
سرطان لوزالمعده یکی از کشنده ترین انواع این بیماری است و میزان زنده ماندن افراد مبتلا به آن برای یکسال تنها 20 درصد است؛ بر این اساس محققان برای ابداع یک آزمایش غربالگری که بتواند جایگزین جراحی های پزشکی عمومی به عنوان بخشی از معاینات سالانه سلامتی شود، تلاش می کنند. 
آزمایش خون جدید با تجزیه و تحلیل اطلاعات منتشره از سلول ها کار می کند زیرا سلول ها یا پروتیین هایی را در جریان خون منتشر می کنند و یا می میرند.
تومورها نیز اطلاعاتی آزاد می کنند که به دی.ان.ای توموری در حال گردش در خون (ctDNA) معروف هستند.
محققان با مطالعه ctDNA می توانند درمان هایی را برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته طراحی کنند.
اما اکنون آنها سرگرم فعالیت برای ابداع آزمایشی به ویژه برای تشخیص مراحل اولیه سرطان هستند.
این مطالعه در تعداد اندکی از بیماران نشان می دهد که آزمایش خون می تواند بسیاری از تکه های دی.ان.ای موجود در نمونه های توموری سه نوع سرطان را تشخیص دهد.
با این حال محققان خاطرنشان کردند که هنوز بسیار زود است که بتوان گفت این آزمایش یک روش دقیق برای تشخیص زودهنگام تر سرطان در قیاس با روشی است که پزشکان امروزه استفاده می کنند.
دکتر 'نیکولاس تورنر' از موسسه تحقیقات سرطان در لندن و رویال مارسدن گفت: برای تکمیل این آزمایش به کارهای بسیار بیشتری نیاز است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.