مدیر امور هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اولویت قطری ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری با ایران افزایش صادرات از محور بندرعباس- قشم است، گفت: قطر می تواند بازار هدف محصولات غذایی، کشاورزی و صنعتی ایران باشد.

به گزارش جماران جعفر آهنگران، درباره افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با قطر از طریق مناطق آزاد کشورمان اظهار داشت: چندی پیش یک هیئت قطری از مناطق آزاد کشورمان بازدید داشتند و سه منطقه را برای افزایش روابط تجاری در اولویت قرار دادند که اولویت اول آنها بوشهر بود.

 

وی افزود: قطری‌ها در صورتی با افزایش روابط تجاری با ایران از طریق بوشهر موافق بودند که این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شود. طرح تبدیل بوشهر به منطقه آزاد به مجلس ارائه شده اما هنوز تصمیمی درباره آن نگرفتند.

این مقام مسئول ادامه داد: اولویت بعدی قطری‌ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران افزایش فعالیت‌ها در مناطق بندرعباس و قشم بود که به نظر می‌رسد افزایش صادرات به این کشور از محور بندرعباس – قشم از این پس در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد قطر قصد دارد پایتخت تجاری خود را به بندر الروییس در شمال این کشور منتقل کند و از این رو این منطقه را به منطقه آزاد تبدیل کرده است.

آهنگران با تاکید بر این که شرایط قطر می‌تواند یک فرصت برد–برد برای منطقه قشم و بندرعباس و این کشور ایجاد کند، گفت: ایران باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشد و از این پس قطری‌ها هم با ایران همراه‌تر خواهند بود.

مدیر امور هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه قطر یک کشور وارد کننده است و صادرات آن تنها در حوزه انرژی است، ادامه داد: قطر می‌تواند بازار هدف تولیدات و محصولات ایرانی باشد به این شرط که بتوانیم استانداردهای خود را نزدیک به استانداردهای جهانی کنیم.

وی افزود: پیش از ایجاد  اختلاف قطر با عربستان سعودی هم با کشور قطر مذاکراتی درباره صادرات محصولات مختلف از جمله مصالح ساختمانی برای آماده سازی این کشور جهت برگزاری مسابقات جام جهانی 2020 داشتیم اما با این فرصت پیش آمده می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی با قطر را سریع‌تر افزایش دهیم.

آهنگران تاکید کرد: قطر می‌تواند مخاطب و بازار محصولات صنعتی و به ویژه محصولات کشاورزی ایران باشد به شرطی که بتوانیم حداقل در بخش بسته بندی محصولات، کیفیت را ارتقا دهیم.

این مقام مسئول با بیان این که وقت زیادی برای جذب بازار قطر نداریم، گفت: در حال حاضر تمام کشورها می‌توانند رقیب ایران برای جذب بازار قطر باشند چه کشورهای همسایه ایران و چه کشورهایی مانند چین که فاصله زیادی با قطر دارند.

آهنگران گفت: توجه داشته باشید که داشتن ارتباط جغرافیایی و فیزیکی با یک کشور نمی‌تواند تنها مزیت محسوب شود البته داشتن این ارتباط فیزیکی شرط لازم است اما کافی نیست چنانچه کشوری مانند ترکیه با وجود اینکه ارتباط فیزیکی با کشوری مانند افغانستان ندارند اما می‌بینیم که بازار این کشورها را در اختیار گرفته است. همچنین کشوری مانند چین هم که با بسیاری از کشورها ارتباط فیزیکی و جغرافیایی ندارد اما محصولات آن در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسد.

مدیر امور هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر قطر می‌تواند بازار هدف محصولات غذایی، کشاورزی و مصالح ساختمانی ایران باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مناطق مرتبط با قطر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش روابط تجاری و افزایش صادرات به قطر را دارند، گفت: بندر شهید رجایی در بندرعباس و بندر کاوه در قشم از جمله بنادری هستند که زیرساخت‌های کافی برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر را دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.