پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتی از محمدعلی ابطحی؛

اشک‌های حاج‌سیدحسن‌آقا

به گزارش جماران محمد علی ابطحی در روزنامه شرق نوشت:

به نسل ما - چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه موافق شرایط موجود باشیم و چه منتقد آن- تصویر امام خمینی (ره) با شخصیت و ابهتی که در دوران مبارزات انقلابی داشتند، گره خورده و به یادگار مانده است. 

ما و نسل ما به دنبال آن امام دوست‌داشتنی خود هستیم و تنها راه رسیدن به این چهره واقعی، ارائه و درک تمام ابعاد این شخصیت است نه صرفا بازتاب بخشی از این چهره. من حق می‌دهم به نسل معاصر که نتوانسته‌اند به میزان لازم و کافی با امام خمینی (ره) ارتباط برقرار کنند، زیرا امامی که امروز برای آنها معرفی می‌شود تا مورد شناخت قرار بگیرد، آن امام مهربانی‌هایی که ما می‌شناختیم و دوست داشتیم نیست، بلکه صرفا نمایش بخشی از چهره چندبُعدی است. 

تعبیری که به‌تازگی رهبری در بیانات خود درباره جایگاه امام راحل در گفتمان امروز کشور داشتند، تعبیر تعیین‌کننده‌ای است. ایشان فرمودند که امام، میراث فرهنگی نیست، بلکه وجودی زنده هستند که برای شناخت آن باید تمام ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان در جامعه مطرح شود. 

در داخل و خارج، تلاش‌های زیادی شده تا چهره امام مردم و انقلاب، با همه ابعاد آن مطرح نشود و مورد شناخت قرار نگیرد.

 هرکدام از این گروه‌ها، در رسانه‌های خود، امامی را معرفی کرده‌اند که منطبق بر نظرات خود بوده تا منطبق بر واقعیت‌های وجودی آن بزرگوار. در این میان، یکی از راه‌هایی که به شناخت نادرست یا حتی نشناختن امام راحل ختم شده، این بوده که بیت امام، نزدیکان و افرادی که او را به‌درستی می‌شناخته‌اند در رسانه‌ها کمتر مورد توجه قرار بگیرند و نتوانند ایشان را به‌درستی در معرض دید نسل جوان قرار بدهند. ریشه این بی‌مهری‌ها چنین نمایان می‌شود؛ قراردادن امام(ره) در قاب شرایط فعلی و اگر حاج‌سیدحسن‌آقا به این بی‌توجهی گلایه می‌کنند و اشک می‌ریزند، اشاره‌ای به همین شرایط است. 

با‌این‌همه به نظر می‌رسد تلویزیون دیگر چندان مرجعیت تأثیرگذاری در میان مخاطبانش ندارد و همین چالشی است که دست‌اندرکاران این رسانه باید به دنبال برطرف‌کردن آن باشند. نتیجه رویه صداوسیما در بی‌توجهی به بیت امام نیز روشن است؛ آن محبوبیتی که قرار بوده از طریق این رسانه به مردم انتقال پیدا کند، مغفول مانده و امروز از سوی رسانه‌های دیگر پیگیری می‌شود. 

از یاد نباید برد که امروز مرکز نشر اندیشه‌های امام راحل باید جدی‌تر از هر زمان دیگری به بیان و بسط ابعاد وجودی آن امام مهربانی‌ها در فضاهای مجازی اهتمام کند، چراکه به نظر می‌رسد برخی با بی‌توجهی‌ها یا نقدها و حمله‌های آرامی که به بیت ایشان می‌کنند، به دنبال آن هستند که دیدگاه‌های واقعی امام به‌درستی در جامعه مطرح نشود. این در حالی است که استفاده از ظرفیت‌های به‌وجودآمده در عصر رسانه می‌تواند به شناخت واقعی‌تر ابعاد این شخصیت والای دینی، ملی و انقلابی منجر شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.