به دنبال حملات مرگبار اخیر در کابل، صلاح‌الدین ربانی، خواستار برکناری حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی کشور و سران نهادهای امنیتی افغانستان شد.

به گزارش جماران ، صلاح الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت و وزیر امور خارجه افغانستان امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری گفت، افزایش ناامنی در افغانستان نشان‌دهنده ضعف و به وجود آمدن پرسش‌های جدی درباره اراده رهبری نهادهای امنیتی در امر مبارزه با تروریسم است.

 

رئیس حزب جمعیت با اشاره به کشته‌ شدن شماری از رهبران و فرماندهان این حزب در ۱۷ سال گذشته، افزود: وقتی به ترورهای زنجیره‌ای در سال‌های گذشته و همچنین به انفجارهای انتحاری در مراسم به خاکسپاری در کابل نگاه کنیم می‌توان نتیجه گرفت که موج دوم ترور رهبران جمعیت آغاز شده است.

در مراسم به خاک‌سپاری سالم ایزدیار، یکی از پنج نفر کشته‌ شده در تظاهرات روز شنبه در کابل، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه، امرالله صالح، وزیر دولت در اصلاحات امور امنیتی و بسیاری دیگر از مقام‌های ارشد دولتی حضور داشتند و دقایقی پس از انفجارها اعلام شد که به رئیس اجرایی و وزیر خارجه آسیبی نرسیده است.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اظهارات رئیس حزب جمعیت گفت: احزاب سیاسی حق دارند در یک فضای باز نارسایی‌ها را بحث کنند، راه حل‌های سازنده را طرح کنند و خرد جمعی ایجاب می‌کند که با در نظرداشتن شرایط کنونی کشور مردم همدلی و اتحاد خود را حفظ کنند.

پس از وقوع سه انفجار در مراسم خاکسپاری، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی گفت، می‌پذیرد نهادهای امنیتی این کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارند.

رئیس حزب جمعیت اسلامی ضمن تأکید به اجرای توافقنامه حکومت وحدت ملی گفت که حوادث اخیر از جمله حمله در مراسم به خاک‌سپاری نیز پیگیری شود.

ربانی اضافه کرد، حزب جمعیت به نیروهای امنیتی افغانستان اعتماد داشته و به فداکاری‌های نیروهای امنیتی افتخار می‌کند اما آن عده از نیروهای امنیتی ک به معترضان شلیک کردند تصویری همانند تروریست‌ها از خود در نزد مردم به جای گذاشتند.

این راهپیمایی دو روز پس از انفجار مرگبار یک تانکر بمب‌گذاری شده در مرکز کابل برگزار شده بود. در آن انفجار که دولت افغانستان شبکه حقانی را مسئول آن دانسته است، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیشتر از ۴۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.