شیوع این بیماری آنقدر زیاد است که اگر از افراد جامعه پرس و جو شود، حدود 8 درصد از افراد یا سنگ دارند یا سابقه سنگ سازی داشته اند؛ بنابراین می توان گفت که کشور ما دارای بالاترین آمار سنگ سازی کلیه در دنیا است.

به گزارش جماران؛ رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: سالانه 69 هزار و 600 نفر به تعداد بیماران دارای کلیه سنگ ساز در ایران اضافه می شود.

دکتر عباس بصیری  با بیان اینکه سنگ سازی در ایران بسیار شایع است، افزود: طبق تحقیق انجام شده در ایران و بر اساس علائم بالینی، به ازای هر 100 هزار نفر، سالانه 87 نفر در ایران به جمع تعداد بیماران دارای کلیه های سنگ ساز افزوده می شوند. 
وی توضیح داد: شیوع این بیماری آنقدر زیاد است که اگر از افراد جامعه پرس و جو شود، حدود 8 درصد از افراد یا سنگ دارند یا سابقه سنگ سازی داشته اند؛ بنابراین می توان گفت که کشور ما دارای بالاترین آمار سنگ سازی کلیه در دنیا است. 

** عوامل 
جراح کلیه و مجاری ادراری، علل شیوع بالای کلیه های سنگ ساز در ایران را به چند دسته عوامل ژنتیکی و خانوادگی، تاثیر مناطق جغرافیایی، رژیم غذایی و غلظت پایین منیزیوم آب آشامیدنی تقسیم کرد. 
بصیری در خصوص تاثیر ژنتیک، نژاد، سابقه خانوادگی و ازدواج های فامیلی در ایجاد سنگ کلیه گفت: خانواده های زیادی در کشور هستند که به دلایل ژنتیکی همه اعضای آنها کلیه های سنگ ساز دارند. همچنین خانواده هایی که کلیه های سنگ ساز دارند، احتمال سنگ ساز شدن کلیه فرزندان آنها افزایش می یابد. 
وی با بیان اینکه در افرادی که بستگانشان کلیه سنگ ساز دارند، سن شروع سنگ سازی کاهش می یابد، توضیح داد: در افرادی که سابقه سنگ سازی کلیه در خانواده خود ندارند، سن سنگ سازی از 38 سالگی شروع می شود اما در افرادی که در خانواده خود سابقه سنگ سازی دارند، سن سنگ سازی از 34 سالگی شروع می شود و تعداد دفعات سنگ سازی آنها نیز بیشتر است. 
بصیری در مورد تاثیر مناطق جغرافیایی نیز گفت: دمای بالای هوا در برخی مناطق جغرافیایی کشور سبب تعریق بیشتر افراد و در نتیجه سنگ سازی بیشتر کلیه های آنها می شود. 
وی در مورد رژیم غذایی و آب آشامیدنی توضیح داد: رژیم غذایی پرنمک ایرانی سبب افزایش احتمال سنگ سازی در افراد و شیوع بیشتر کلیه سنگ ساز در کشور شده است. همچنین غلظت منیزیوم پایین آب آشامیدنی در کشورما از دیگر عوامل بروز سنگ کلیه است؛ منیزیوم یکی از عوامل جلوگیری کننده از سنگ سازی کلیه ها است و به همین دلیل پیشنهاد کرده ایم که برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری این ماده به آب آشامیدنی افزوده شود. 

** پیشگیری از ایجاد کلیه های سنگ ساز
رئیس انجمن اورولوژی ایران در مورد راه های پیشگیری از ایجاد کلیه های سنگ ساز گفت: راه پیشگیری از سنگ سازی کلیه ها مصرف زیاد مایعات، کاهش میزان مصرف نمک و عدم کاهش میزان مصرف لبنیات است. 
بصیری درخصوص لزوم کاهش نیافتن مصرف لبنیات توضیح داد: برخلاف تصور عموم مبنی بر اینکه به دلیل داشتن سنگ های کلسیمی باید میزان مصرف کلسیم کاهش یابد، نباید مصرف لبنیات کاهش یابد زیرا بر اساس تحقیق صورت گرفته در ایران، بیشترین علت سنگ سازی کلیه ها، اگزالات زیاد در بدن است و علت آن زیاد بودن این ماده در گیاهان ایرانی است؛ بنابراین برای درمان یا پیشگیری از ایجاد کلیه های سنگ ساز نباید مصرف شیر و کلسیم را محدود کرد.
وی افزود: توصیه برای کاهش میزان کلسیم بیماران دارای کلیه های سنگ ساز، بیشتر برای جوامع غربی است زیرا مصرف گوشت در این جوامع بسیار زیاد است و به همین دلیل کلسیم ادرار آنها بالا است؛ از این رو باید میزان مصرف کلسیم را محدود کنند. اما ایرانی ها نباید میزان کلسیم مصرفی خود را محدود کنند زیرا با محدود کردن آن نه تنها سنگ کلیه کاهش نمی یابد، بلکه میزان آن افزایش یافته و شکستگی های استخوانی نیز در افراد ایجاد می شود. 
بصیری ادامه داد: بنابراین به بیماران دارای کلیه سنگ ساز توصیه می شود که مصرف آب را افزایش و میزان مصرف نمک را کاهش دهند و مصرف لبنیات و موادغذایی حاوی کلسیم را کاهش ندهند.

** بیماران دارای کلیه سنگ ساز مجاز به روزه داری نیستند
رئیس انجمن اورولوژی ایران تاکید کرد: افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، به ویژه آنهایی که سنگ کلیه دارند، نمی توانند روزه بگیرند؛ به ویژه از روزه داری در روزهای گرم که خطر سنگ سازی را افزایش می دهد، باید پرهیز کنند. 
بصیری ادامه داد: اما افرادی که حدود چند سال قبل یک بار کلیه آنها سنگ ساخته است، می توانند با رعایت توصیه های لازم و مصرف رژیم غذایی حاوی مایعات زیاد، موادغذایی کم نمک و سبزی و میوه های فراوان به ویژه در فاصله بین افطار تا سحر، روزه بگیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.