به گزارش جماران؛ 'جیمز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا روز شنبه گفت که واشنگتن تلاش های چین را برای مهار کره شمالی تشویق می کند، اما برنامه های نظامی پکن در جزایر دریای جنوبی چین را قبول نخواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا که در شانزدهمین نشست سالانه امنیتی شانگریلا در سنگاپور سخن می گفت، در این نشست تلاش کرد نشان دهد چگونه دولت 'دونالد ترامپ' به دنبال تعادل روابط با چین برای مهار برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی است، در حالی که به برخورد با فعالیت های پکن در دریای جنوبی چین ادامه می دهد.
هر سال تنش های منطقه ای در دریای جنوبی چین بر نشست امنیتی 'شانگریلا' سنگاپور که بزرگترین نشست امنیتی آسیا محسوب می شود، سایه می افکند، اما امسال وضعیت شبه جزیره کره و گسترش فعالیت های تروریستی داعش نیز به این محور افزوده شد.
نشست امنیتی شانگریلا هر چند توسط سنگاپور به عنوان عضو اتحادیه آن.سه.آن که از جمعیت وسیع نژاد چینی بهره می برد، برگزار و هدایت می شود، اما طی چند سال اخیر به عرصه ای برای یکه تازی آمریکا و همپیمانانش به منظور مقابله با چین تبدیل شده است و امسال موضوع کره شمالی با محوریت چین نیز در آن وجود دارد.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در این نشست، گفت تهدید کره شمالی 'واضح' است و سرعت فعالیت پیونگ یانگ برای سلاح هسته ای افزایش یافته است.
'دونالد ترامپ' فعالانه از 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین برای مهار کره شمالی استقبال می کند، اما این پشتیبانی براساس برخی گمانه زنی های رسانه ای نگرانی در میان متحدان آسیایی واشنگتن را که ممکن است در نقاط دیگر منطقه مهار پکن صورت نگیرد، نگران کرده است.
ماتیس در این سخنرانی درخواست دولت ترامپ از چین برای مهار کره شمالی را تکرار کرد.
آمریکا با وارد آوردن فشار به چین خواستار مهار همسایه خود است و هشدار می دهد اگر کره شمالی به برنامه تسلیحاتی خود همچنان ادامه دهد، همه گزینه ها روی میز است.
با این حال، وزیر دفاع آمریکا گفت که همکاری چین در موضوع کره شمالی به این معنی نیست که واشنگتن فعالیت های پکن در دریای چین جنوبی را به چالش نکشد.
وی گفت: ما در حال کار با چین در موضوع کره شمالی هستیم به دلیل این که این یک مشکل برای چین نیز می باشد.
شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه تحریم ها علیه کره شمالی را پس از تکرار آزمایش های موشکی پیونگ یانگ افزایش داد .
برای افزایش فشار بر کره شمالی، نیروی دریایی و نیروی هوایی ژاپن نیز از روز پنجشنبه یک تمرین نظامی سه روزه را با دو ناو هواپیمابر آمریکا در دریای ژاپن آغاز کردند.
'تومومی اینادا' وزیر دفاع ژاپن نیز در نشست امنیتی شانگریلا در سنگاپور، گفت: توکیو و آمریکا از هر گزینه ای حتی حمله نظامی برای مقابله با کره شمالی استفاده می کنند و توکیو به دنبال یک اتحاد عمیق تر با واشنگتن است.
وی از همه گزینه های آمریکا برای مقابله با کره شمالی از جمله حملات نظامی حمایت و اعلام کرد که توکیو خواهان ائتلافی عمیق تر با واشنگتن است که می تواند در امنیت منطقه نقش داشته باشد. 
¬ وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد آمریکا در حرف و عمل نشان داده است که همه گزینه ها روی میز قرار دارد و وی از این موضع آمریکا قویا حمایت می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.