به گزارش جماران؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: اتهام شرکت ارتش سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون یک دسیسه برنامه ریزی شده بود.

وی اظهار کرد: طرف روسی اطمینان دارد که ارتش سوریه در شهر خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده نکرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز شنبه به نقل از سخنان پوتین نوشت: هر گروه مسلحی ممکن است در حمله شیمیایی خان شیخون شرکت کرده باشد، اما حکومت سوریه در این اقدام دخالتی نداشته است.
رئیس جمهوری روسیه گفت: مواد شیمیایی در خان شیخون مخصوصا برای متهم کردن بشار اسد بکار گرفته شد.
پوتین گفت که در دوران مسئولیت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا با وی برای از بین بردن کامل زرادخانه سلاح های شیمیایی سوریه توافق کرده بود. 
وی افزود: بر این باوریم در مناطقی از سوریه (در دست مخالفان) هنوز مواد شیمیایی وجود دارد، اما هیچگاه نپذیرفتیم که نظامیان سوری از این سلاح استفاده کرده اند. 
وی همچنین ادامه داد: در مورد افرادی هم که ادعا شده است بر اثر بکارگیری مواد شیمیایی مصدوم یا کشته شدند، اطلاعات ارائه شده دروغین است و حقیقت ندارد.
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: اطمینان کامل داریم، این یک دسیسه شیمیایی از پیش طراحی شده بود و کسانی که پشت این توطئه بودند، می خواستند حکومت بشار اسد را متهم کنند.
15 فرودین منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند و همسو با آنها نیز آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری بدون ارائه دلیل و مدرک، سوریه را متهم به ارتکاب این اقدام کردند در حالیکه بنا به اعلام رسمی سازمان ملل این کشور تمامی جنگ افزارهای شیمیایی خود را زیر نظر کارشناسان بین المللی نابود کرده است. 
رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند. 
مقام های روس و ایران همراه سوریه بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون شده و تاکید کرده اند، سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود، زیرا براساس بررسی ها انفجار انبار مواد شیمیایی جنگی تروریست ها می تواند عامل این واقعه باشد.
آمریکا هم صبح هفتم آوریل (18 فروردین) به بهانه مجازات ارتش سوریه برای واقعه خان شیخون، 59 موشک کروز به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات این کشور واقع در 40 کیلومتری شهر حمص شلیک کرد. 
با وجود تاکیدها و درخواست های تهران، مسکو و دمشق برای بررسی میدانی واقعه خان شیخون و پایگاه الشعیرات توسط کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، گروه کشورهای غربی ضدسوری با آن مخالفت کرده اند، زیرا براساس اسناد و شواهد چنین اقدامی صحنه سازی برای فراهم کردن بهانه حمله نظامی گسترده به سوریه بود که به شکست منجر شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.