به گزارش جماران؛ برخی گزارش ها حاکی از آن است که مسلمانان میانمار در ایام ماه مبارک رمضان از اقامه نماز انفرادی یا جماعت در خیابان یا مراکز عمومی منع شدند.

مقامات میانماری در شرق یانگون بزرگترین شهر این کشور سه مرد مسلمان را به اتهام اقامه نماز در خیابان در ایام ماه مبارک رمضان بازداشت کردند.
پلیس میانمار پس از آنکه 50 نفر از مسلمانان روز چهارشنبه گذشته در مسیر منتهی به عبادتگاه بودایی 'تاکتا' یانگون که در ماه های اخیر شاهد گسترش خشونت های مذهبی بود اقدام به برپایی نماز کردند، سه تن از انها را بازداشت کرد.
به نوشته روز شنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، این ممنوعیت در حالی پیگیری می شود که دو مدرسه اسلامی در این منطقه در 2 ماه اخیر پس از شکایت افراط گرایان بودایی بسته شد.
طبق این گزارش، 'زا مین لت' رهبر محلی مسلمانان ضمن ابراز تاسف از وضعیت ایجاد شده، تاکید کرد :ماه مبارک رمضان که از هفته گذشته آغاز شده است برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت است. 
به گفته وی، مسئولان محلی گفته بودند مدارس مذهبی به طور موقت بسته شده اند اما آنها زمان خاصی را برای بازگشایی و فعالیت مجدد آنها اعلام نکردند.
لت گفت که مردم مسلمان بومی در دهه های اخیر همواره در این مدارس مذهبی فرائض دینی خود از جمله نماز جماعت و جمعه را به ویژه در ایام ماه رمضان برگزار می کردند و ممنوعیت کنونی برای این مدارس پس از بیش از 60 سال فعالیت مذهبی آنها اعمال می شود.
مقامات محلی در منطقه عمدتا مسلمان نشین در شرق 'یانگون' پایتخت تجاری میانمار با صدور بیانیه ای مدعی شدند که برپایی نماز تهدیدی علیه 'ثبات و برخلاف قانون'در این منطقه است.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک افسر پلیس که نامش را ذکر نکرد، اتهام علیه نمازگزاران را تائید کرد.
طبق این گزارش دو افسر پلیس خبرنگاران این خبرگزاری را از تهیه فیلم از این مدارس منع کردند.
'خین سو' یکی از مسلمانان 50 ساله این منطقه نیز گفت که این مراکز علاوه بر مدرسه، مسجد مسلمانان منطقه نیز بودند که فعالیت آنها ممنوع شده است.
این ممنوعیت علیه مسلمانان شرق میانمار پس از سخنرانی های تند و افراطی برخی مانک ها مانند 'مارلا اوپنهیم' اتخاذ شد.
اظهارات و اقدامات تنش آمیز بودائیان افراط گرا در ماه های اخیر علیه اقلیت مسلمان در میانمار سبب افزایش تنش های مذهبی و قومی شده است.
این تنش ها به ویژه پس از حمله عده ای ناشناسی به چند ایستگاه پلیس در ایالت راخین در اکتبر سال 2016 شدت یافت و سرکوب سازمان یافته نظامی و امنیتی مسلمانان میانمار در سراسر این کشور را گسترش داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.