حدود دویست نفر از اهالی فرهنگ در حمایت از کمپین گروهی از ایرانی - آمریکایی‌های صلح‌طلب، با امضای نامه‌ای خطاب به سردبیران رسانه‌های خبری جهان، خواهان برخورد جدی با جنگ‌افروزی رییس جمهور آمریکا شدند.

به گزارش جماران ، در این نامه که به امضای چهره‌هایی از حوزه‌های سینما، ادبیات و تئاتر کشورمان رسیده و چهره‌های نامدار جهانی چون «نوام چامسکی» نیز آن را امضا کرده‌اند، با استناد به برخی رفتارهای خصمانه ترامپ در منطقه، امضاکنندگان خواهان پایان این رفتار غیر انسانی و جنگ‌طلبانه در سطح جهان شده‌اند.

در متن این نامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده، از تشدید لفاظی‌های خصمانه ترامپ ابراز ناخرسندی شده و از سردبیران رسانه‌های رادیوی ملی، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی‌.ان.‌ان، و ... خواسته شده با توجه به بی‌ثباتی منطقه در صورت وقوع جنگ احتمالی، پرسش‌هایی را برای درک موقعیت ایران در منطقه و جهان مطرح کنند؛ پرسش‌هایی که کمتر در رسانه‌ها مطرح می‌شوند.

امضاءکنندگان این نامه تاکید کرده‌اند: بودجه نظامی ایران در برابر بودجه عربستان و بسیاری کشورهای کوچکتر نظیر امارات متحده عربی ناچیز جلوه می‌کند. بر اساس گزارش سیپری، (SIPRI) (Stockholm International Peace Research Institute) مؤسسۀ سوئدی بین‌المللی پژوهش صلح، بودجه تسلیحات دولت‌های منطقه پنج برابر ایران برآورد شده است. اکنون باید پرسید، آیا این ایران است که امنیت آن شدیداً تهدید می‌شود یا کشورهای حوزه خلیج فارس؟ چرا آمریکا هرگز درباره هزینه‌های نظامی این کشورها چیزی نمی‌پرسد و فقط بودجه نظامی ایران را زیر نظر دارد؟

در این نامه می‌خوانیم: فقط دو بخش از فهرست سازمان‌های تروریستی به ایران مربوط می‌شود؛ درحالیکه اکثریت عظیم سازمان‌های وهابی با عربستان رابطه دارند. بر اساس گزارش حکومت خود آمریکا، عربستان سعودی فراهم‌آورنده بودجه مالی اولیه داعش بوده است. ۱۵ نفر از ۱۹ تروریست ۱۱ سپتامبر شهروند عربستان سعودی بوده‌اند، و بر اساس اسناد تازه منتشرشده دولت آمریکا، از حمایت مقامات عربستان سعودی برخوردار بوده‌اند. با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها، چرا به نقش عربستان سعودی در اشاعه ایدئولوژی افراطی و خشونت در خاورمیانه، آسیا، آفریقا، اروپا و امریکا توجهی نمی‌شود؟

عربستان سعودی در یمن، با حمایت کامل دولت‌های امارات و بریتانیا، مرتکب جنایات جنگی شده است. در مقام یکی از متحدان، آیا چنین چیزی را می‌شود پذیرفت؟ بمباران‌های هوایی کور ائتلاف، به رهبری عربستان، نه تنها هزاران نفر را کشته، ده‌ها هزار نفر را بی‌خانمان و آواره کرده و مرگ انبوه بر اثر گرسنگی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. هدف از طرح این نکات یافتن پاسخی برای این پرسش‌ است که چرا گرایش رسانه‌ها به سوی برجسته کردن نقش ایران در مقام یگانه کشور مؤثر در بی‌ثبات کردن منطقه است؟ به گزارش امروز نیویورک تایمز، «ترامپ نگرانی عمیقش را از بابت گسترش قدرت ایران ابراز کرده و وزیر دفاع او، جیم ماتیس، بتازگی گفته، هر جا مشکلی در منطقه وجود دارد، رد پای ایران را می‌یابیم.» اما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه چرا و چگونه نمی‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.