امام خمینی (ره) همواره در مقاطع مختلف به ویژه در نگارش منشور هشت‌ ماده‌ای و وصیت‌نامه‌شان بر ضرورت حفظ حقوق اساسی مردم تأکید داشتند.

دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات گفت: امام خمینی (ره) همواره در مقاطع مختلف به ویژه در نگارش منشور هشت‌ ماده‌ای و وصیت‌نامه‌شان بر ضرورت حفظ حقوق اساسی مردم تأکید داشتند.

به گزارش جماران، علی صوفی در ارتباط با جایگاه اندیشه امام خمینی (ره) اظهار کرد: مهمترین ویژگی اندیشه امام خمینی (ره) اهمیت بیش از اندازه ایشان به حقوق مردم است. اوایل انقلاب موارد زیادی وجود داشت که حقوق مردم نادیده گرفته می‌شد و یا به نام دین در حق آنها اجحاف می‌شد. امام خمینی (ره) با شدت و با قدرت در مقابل این بدعت‌گذاری‌ها ایستادند.

وی ادامه داد: منشور هشت ماده‌ای امام خمینی (ره) یک منشور حقوق بشری است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. ایشان در این منشور بر ضرورت حفظ حریم خصوصی مردم تأکید بسیار کردند و دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی را از ورود و دخالت در امور شخصی مردم منع کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) یکی از حافظان اصلی حقوق مردم بودند. اندیشه ایشان باید همواره بازخوانی شود تا جامعه و نهادها هم بتوانند در همین راستا حرکت کنند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، صوفی به وصیت‌نامه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت: در وصیت‌نامه امام خمینی (ره) بر حفظ حقوق اساسی مردم هم تأکید شده است. ایشان نگرانی‌هایی در رابطه با ورود نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش به عرصه سیاست داشتند. از همین روی به شدت آنها را از ورود به این عرصه منع کردند.

 

وی یادآور شد که در اکثر کشورهای توسعه یافته و دموکراسی‌خواه دنیا نیروهای مسلح حق ورود به عرصه سیاست را ندارند.

 

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: امام خمینی (ره) برای حفظ حقوق مردم با تمام برجستگی‌هایی که از نیروهای مسلح و حماسه‌آفرینی‌شان در دوران هشت سال دفاع مقدس دیده بودند باز آنها را از حضور در عرصه سیاست منع کردند.

وی افزود: شایان ذکر است که امام (ره) قدردان جانفشانی‌های نیروهای مسلح چه از آغاز انقلاب و چه در آن دوران بودند اما به خاطر حفظ حقوق مردم تأکید داشتند که نیروهای مسلح از سیاست دور بمانند. این فراز از گفته‌های امام (ره) در وصیت‌نامه‌شان بسیار پررنگ است.

دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات در پایان گفت:‌ هم شورای امنیت ملی و هم شوراهای تأمین موظف هستند در مواقع بحرانی برای حفظ امنیت از نیروهای مسلح استفاده کنند. اما در شرایط عادی بر اساس خواسته امام (ره) که آن هم بر اساس احترام به حقوق مردم بود آنها باید از این عرصه دور بمانند. امام خمینی (ره) به حقوق اساسی مردم احترام ویژه‌ای می‌گذاشت و این دیدگاه باید در این دوران مجددا بازخوانی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.