همزمان با حضور نخست‌وزیر هند در سن‌پترزبورگ، پنج‌شنبه شب، روسیه و هند قراردادی را در مورد ساخت واحدهای 5 و 6 نیروگاه هسته‌ای هند در استان تامیل نادو به امضا رساندند.

به گزارش جماران ، به نقل از رویترز؛ در حالی این توافق پنج‌شنبه شب میان دو طرف به امضا رسید که بنابر توافق نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار بود قرارداد ساخت واحدهای 5 و 6 این نیروگاه تا آخر سال 2016 میان دو طرف امضا شود.

 

مودی پس از دیدار با پوتین اعلام کرد که امضای توافقنامه ساخت دو واحد آخر نیروگاه هسته‌ای کودانکولام باعث تقویت روابط میان دو کشور خواهد شد.

مودی با تاکید بر این‌که «همکاری در حوزه انرژی، یک جنبه مهم از روابط دو کشور است»، گفت: نیروگاه هسته‌ای کودانکولام نمونه بارزی از این مهم است.

آنتون سیلوانوف، وزیر امور اقتصاد روسیه نیز اعلام کرد: این کشور 4.2 میلیارد دلار برای تامین هزینه های ساخت این دو واحد طی ده سال آینده به هند وام اعطا خواهد کرد.

بنابر بیانیه‌ای که پس از دیدار میان مودی و پوتین منتشر شده، آمده است: ما از نهایی شدن توافقنامه و پروتکل اعتبار برای ساخت واحدهای 5 و 6 نیروگاه کودانکولام استقبال می‌کنیم. ما قصد داریم یک پل ارتباطی در حوزه انرژی میان دو کشور ایجاد کنیم و روابط خود در حوزه‌های مختلف انرژی از جمله انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدناپذیر توسعه دهیم.

راکتورهای 5 و 6 نیروگاه کودانکولام توسط شرکت انرژی هسته ای هند (NPCIL) و شرکت هسته‌ای روس اتم روسیه ساخته خواهد شد و قرار است ظرفیت تولید انرژی هر راکتور 1000 مگاوات باشد.

به گزارش ایسنا، کار ساخت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای هند(کودانکولام) واقع در استان تامیل نادو از 31 مارس 2002 آغاز شد اما از ابتدا به دلیل مخالفت‌های گسترده ماهیگیران بومی با چند دوره تاخیر مواجه شد.

کودانکولام قرار است در مجموع دارای 6 راکتور 1000 مگاواتی 77ER با مجموع تولید 6000  مگاوات برق هسته‌ای باشد.

واحد 1 در اکتبر 2013 به شبکه برق هند متصل شد. واحد دوم نیز در 29 آگوست همان سال تولید برق را آغاز کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.