به گزارش جماران، پس از گذشت حدود پنج ماه از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اطلاعات تازه فاش شده نشان می دهد، دستور وی برای رفع تحریم های گسترده آمریکا علیه روسیه در نخستین هفته های آغاز مسئولیت، چگونه از سوی کادر وزارت خارجه برجای مانده از دوران دولت باراک اوباما باطل شد.

دن فرید کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا در این باره فاش کرده است که برخی مقام ها در نخستین هفته های کار دولت جدید به وی تلفن کرده و با ترس و وحشت گفته بودند به آنها دستور داده شده است، کار لغو تحریم های ضدروسی را آغاز کنند.
خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه در این باره نوشت، اعضای تیم اوباما رئیس جمهور سابق با پیشنهاد ترامپ به شدت مخالفت کردند و تام مالینوفسکی دستیار وقت وزیر خارجه نیز خاطرنشان کرد که لغو تحریم ها به معنای پیروزی روس ها خواهد بود. 
دن فرید گفته است که فورا از نمایندگان کنگره درخواست شد، برای جلوگیری از اجرای دستورهای ترامپ هرچه زودتر یک طرح قانونی تصویب شود.
بنا به این گزارش، تجدید نظر در خط مشی سیاسی که در چارچوب آن کار لغو تحریم ها جریان داشت، هنوز ادامه دارد، در حالیکه ترامپ افزون بر اتخاذ تدابیرلغو تحریم ها، می خواست دو ساختمان دیپلماتیک روسیه در لانگ آیلند و مریلند را که اوباما در دسامبر 2016 توقیف و همزمان 35 دیپلمات این کشور را نیز اخراج کرد، بازگرداند.
دولت دوم اوباما از سال 2014 تحریم ها و سیاست های اقتصادی ضدروسی را همراه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی پیش گرفت و دامنه آن را نیز گسترش داد که اکنون نیز بر خلاف انتظارها، این روند در دولت ترامپ هم ادامه دارد.
بزرگ ترین مانع ترامپ برای گرم گردن روابط مسکو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا است که جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اکثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه از حمایت همتایان دمکرات خود برخوردارند. 
سرشناس ترین چهره ضدروسی بین جمهوریخواهان که فعالیت های خود را پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ افزایش داد، مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا است که تندترین دیدگاهها علیه روسیه را دارد. 
وی اعلام کرده است: برای اعمال تحریم های سخت تر علیه روسیه تلاش های بیشتری خواهیم کرد و باید رفتار خصمانه مسکو هدف گیری شود. 
جان مک کین و همفکران وی همچنین در صددند با مصوبه ای قانونی اختیارات ترامپ را برای لغو تحریم های ضدروسی که از سال 2014 تاکنون در رابطه با وقایع اوکراین به عنوان دخالت مسکو در این کشور وضع شده است، سلب کنند.
اتحادیه اروپا نیز تحریم های مشابهی را علیه روسیه وضع کرده که سبب واکنش متقابل این کشور شده و با توجه به تداوم این شرایط و نبود افق حل این مشکلات، سطح همکاری ها بین مسکو و غرب و اعتماد متقابل به پائین ترین و بدترین شرایط از سال 1991 یعنی فروپاشی شوروی تاکنون رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.