همانطور که انتظار می رفت مراسم افطار پنجشبه شب کاخ ریاست جمهوری لبنان با حضور شخصیت های سیاسی این کشور به توافق گروه ها بر کلیات قانون جدید انتخابات مبتنی بر الگوی «نسبیت» و نیز تشکیل دوره فوق العاده مجلس برای بحث درباره جزئیات این قانون منجر شد.

به گزارش جماران، میشل عون رئیس جمهوری لبنان در پایان مراسم افطار کاخ «بعبدا» که با حضور مقام های ارشد این کشور از جمله «سعد الحریری» نخست وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان، نمایندگان پارلمان و شخصیت های دینی مسیحی و اسلامی، فرماندهان نهادهای نظامی و امنیتی، روسای جمهوری و نخست وزیران سابق و فعالان اقتصادی و اجتماعی برگزار شد ابراز امیدواری کرد گروه های مختلف طی چند روز آینده بر سر جزییات قانون جدید انتخابات به توافق برسند. 
میشل عون در سخنرانی خود تاکید کرد: لبنان هیچگاه کشور جنگ و درگیری تمدن ها و فرهنگ ها نبوده بلکه همیشه به عنوان کشور گفت و گو و همزیستی بین فرهنگ های مختلف مطرح بوده است. 
عون افزود: ساخت یک کشور قدرتمند و اعتماد آفرینی مجدد، اصلی ترین هدف ریاست جمهوری کنونی است. چرا که مردم لبنان به این باور رسیده اند که همه نهادهای دولت گرفتار فساد است برای همین هیچ اعتمادی به این دولت ندارند. 
به گفته رئیس جمهوری لبنان دولت قدرتمند زمانی می تواند اعتماد مردمش را جلب کند که به وعده های خود عمل کند و همه توان خود را صرف خدمت به شهروندان کرده و از اقتصاد و سیادت و استقلال و آزادی های کشور حمایت به عمل آورد. 
میشل عون دستیابی به قانون انتخابات در روزهای آینده را سرآغازی برای بازیابی اعتماد مردم دانست چراکه قانون جدید انتخابات باعث بهتر شده نحوه انتخاب نمایندگان پارلمان می شود. 
همچنین ساعت شش عصر روز پنجشنبه و اندکی پیش از سخنرانی میشل عون، همانطور که انتظار می رفت بخشنامه گشایش دوره فوق العاده مجلس به امضای میشل عون و سعد الحریری رسید. 
در این بخشنامه تصریح شده است: بر اساس ماده 33 قانون اساسی و به پیشنهاد نخست وزیر، رئیس جمهور مقرر کرد که مجلس از تاریخ 7 ژوئن (17 خرداد) تا 20 ژوئن (30 خرداد) صرفا به منظور تصویب قانون جدید انتخابات تشکیل جلسه دهد. 
با وجود اینکه در سخنان رئیس جمهور اشاره ای به قانون نسبیت نشده بود اما حاضران در مراسم همگی با اشاره به فضای مثبت حاکم بر گفت و گوها و رایزنی ها، از حصول توافق بین گروه ها حول قانون نسبیت خبر دادند. 
نبیه بری رئیس پارلمان در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد که گروه های مختلف حول قانون نسبیت در 15 حوزه به تفاهم رسیدند. بری افزود: پیشنهاد شد کمیته ای با حضور چند تن از وزیران برای بررسی جزئیات فنی قانون تشکیل شود. 
سعد الحریری نیز در پایان مراسم افطار و پیش از ترک کاخ ریاست جمهوری گفت: بر روی قانون نسبیت در 15 حوزه انتخابی توافق صورت گرفت اما جزئیات این قانون در روزهای آینده و تا پیش از پایان دوره کنونی مجلس روشن خواهد شد.
الحریری همچنین رابطه عون و بری در این مراسم را مثبت توصیف کرد. 
در روزهای گذشته روابط عون و بری بر سر گشایش دوره فوق العاده پارلمان دچار تنش شده بود. 
نمایندگان فعلی پارلمان لبنان تاکنون دو بار به بهانه های مختلف دوره نمایندگی خود را تمدید کرده و زمان برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته اند. تمدید دوره پارلمان با رای گیری در صحن علنی مجلس اولین بار در ژوئن 2013 (به مدت یک سال و پنج ماه) و بار دوم در نوامبر 2014 (به مدت دو سال و هفت ماه) اتفاق افتاد. 
زمان تمدید شده دوم در تاریخ بیستم ژوئن (30 خرداد 96) به پایان می رسد اما گروه های لبنانی هنوز موفق نشده اند قانون جدیدی را به جای قانون کنونی معروف به شصت (مصوب 1960 میلادی) حکمفرما سازند. اما دست کم پنجشنبه شب این گروه ها بر کلیات قانون جدید به توافق رسیدند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.