رئیس اداره ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮآورده ﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ و آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺸﺎء داﻣﯽ و درﯾﺎﯾﯽ سازمان غذا و دارو گفت: برخی متقلبان، شیرهای تاریخ مصرف گذشته را به نام شیرهای سنتی به صورت فله ای بفروش می رسانند.

به گزارش جماران از سازمان غذا و دارو، علی اکبر دادﻣﻬﺮ این مطلب را با اشاره به افزایش مصرف لبنیات در ماه مبارک رمضان بیان کرد.
وی افزود: تولید شیرخام در محدوده نظارتی سازمان دامپزشکی است اما اداره کل نظارت بر مواد غذایی از حدود یک دهه پیش الزام کرده است تا شیرهای خام تحویلی به کارخانه ها باید براساس پروانه اشتغال و قرنطینه حمل، باشد و این موضوع در برنامه های کنترل و بررسی ادارات نظارت بر مواد غذایی سراسر کشور، قرار دارد.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو درباره زمان ماندگاری مجاز شیر پاستوریزه، گفت: برای واحدهای دارای حداقل شرایط بهداشتی ساخت، بسته به فصل ، حداقل 2 تا سه روز و برای واحدهای دارای مجوز ویژه شرایط خوب ساخت با احتساب زمان قرنطینه، حداکثر هفت روز زمان ماندگاری مجاز شیر به شمار می آید و تخلف از این زمان ها، تخلف محسوب می شود و مراتب در واحدهای نظارتی قابل پیگیری است.
دادمهر افزود: اگرچه اساتید تغذیه بر استفاده زیاد از فرآورده های لبنی به ویژه شیر همواره تاکید داشته اند اما به دلایل متعدد گرایش مردم به این فرآورده ها در ماه رمضان دوچندان می شود.
وی تاکید کرد: برخی متقلبان ادعا می کنند که شیر خام مقوی و مطلوب تر تر از شیرهای پاستوریزه است اما این مساله صحت ندارد و می تواند تهدیداتی از جمله فروش شیرهای تاریخ مصرف گذشته به جای شیر سنتی را در پی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.