نشریه آلمانی 'اشپیگل ' با اشاره به اختلافات واشنگتن و برلین نوشت: در آلمان هیچ چیز (در باره آمریکا) مانند قبل نیست و باید متوجه بود که ترامپ ترامپ است، غیرقابل پیش بینی و خالی از ارزش ها و بار اخلاقی.

به گزارش جماران، تارنمای این نشریه روز سه شنبه افزود: انتقاد آلمان از ایالات متحده بطور قابل ملاحظه ای نگران کننده است. در واقع نه تنها مرکل از ترامپ انتقاد کرده، بلکه گابریل وزیر خارجه و شولتز رئیس حزب سوسیال دمکرات نیز نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند.
این نشریه آلمانی افزود: اکنون ترامپ سفر کوتاه خود را ( به اروپا در هفته گذشته) فراموش کرده و دوباره مشغول توییت کردن از کاخ سفید است.او اکنون با مشاوران خود درباره مشکل اش با موضوع ارتباط با روسیه مشورت می کند و از نظر او هیچ چیز تغییر نکرده است.
اشپیگل نوشت: اما در آلمان، به نظر می رسد که هیچ چیز مانند اول نیست.آنگلا مرکل صدراعظم روز یکشنبه گذشته انتقادی غیر منتظره از ترامپ کرد.همچنین زیگمار گابریل وزیرامور خارجه ومارتین شولتز نامزد حزب سوسیال دمکرات ها برای صدراعظمی در روز دوشنبه اظهاراتی در انتقاد از ترامپ داشته اند. 
به نوشته این نشریه، اما بر خلاف نظر این سه سیاستمدار ، حزب دمکرات مسیحی اعلام کرده است که ' رابطه ما با آمریکا بهتر از آن است که یک رئیس جمهور بتواند آن را از بین ببرد'. 
این نشریه در ادامه افزود: به نظر می رسد این سخن درست است، البته با اینکه ترامپ با این سخنان می تواند به اهداف کوتاه مدت خود یعنی سپردن مشکلاتش به دست فراموشی برسد و با بر زبان آوردن کلمات زشت سرپوشی بر مسائلی که با آن مواجه است قرار دهد، اما بطور کلی کاری از پیش نخواهد برد. 
اشپیگل ادامه داد : نزاع میان ترامپ و آلمان نه تنها در داخل آلمان موجب نگرانی شده و این نگرانی ها ادامه دارد، بلکه به ایالات متحده نیز کشیده شده و مورد بحث رسانه ها قرار گرفته است.
این نشریه آلمانی افزود: 'نیویورک تایمز' درتجزیه و تحلیل سخنان مرکل نوشته است که آلمان آشکارا به یک نیروی قدرتمند تبدیل شده است . همچنن شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت که نشانه هایی از شکاف عمیق در روابط دو کشور بوجود آمده است.حتی سفیر سابق آمریکا در ناتو پا را فراتر نهاد و از 'پایان یک دوران' میان دو کشور نام برد و گفت . خداحافظ آلمان. 
این نشریه آلمانی درادامه نوشت:البته باید گفت حرفها و رفتارهای ترامپ چیز جدیدی نیست . تعظیم به حاکمان خودکامه، حرکت به دور از هنجارهای دمکراتیک وغفلت از تاریخ کشور خود مواردی است که آمریکایی ها مدتی طولانی آن را در رفتار حاکمان خود تجربه کرده اند، اما آنچه اکنون برای اولین بار تجربه می کنند، واقعیت فردی است که به تازگی به کاخ سفید آمده است.در واقع باید گفت ترامپ ، ترامپ است . غیرقابل پیش بینی ، بسیار قراردادی ، خالی از ارزش ها و بار اخلاقی. 
این نشریه آلمانی افزود:جای تعجب نیست که ترامپ به پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) احترام نمی گذارد ، اما وی باید به این امر پی ببرد، کسی که چیزی برای گفتن ندارد نباید چیزی بگوید واین موضوع از زبان سیاستمداران آلمانی یعنی مرکل، گابریل و شولتز برای اولین بار بطور مشترک بیان می شود که زمان تندروی ترامپ گذشته و وی باید خود را با جهان وفق دهد. 
به نوشته این نشریه، دیوید فروم مفسر محافظه کار مجله آتلانتیک ، سفر ترامپ را ' فاجعه ای برای روابط آمریکا و اروپا،' دانست.سخنان مرکل برای ترامپ یک رسوایی بود مانند رسوایی آژانس امنیت ملی و ماجرای ادوارد اسنودن در دوران اوباما.
این نشریه با اشاره به اینکه سخنان ترامپ موجب اتحاد سیاستمداران آلمانی شده است، گفت: البته مشاور امنیت ملی ترامپ سخنان رییس خود را پر قدرت ارزیابی کرد و حتی جمهوری خواهان وفادار مانند باب کورکر، رئیس کمیته امورخارجی در مجلس سنای آمریکا از سفر ترامپ تقدیر کرده و می گوید 'من نمی تونم از این راضی تر باشم ' 
اشپیگل درپایان نوشت: عکس العمل روشن و با اعتماد به نفس مرکل بسیار خطرناک بود. پبش از سخنان مرکل درباره ترامپ ،ایلیا لوزوسکی ، رئیس گروه روزنامه نگاران گفته بود که مهم این است که ما اوضاع موجود را از این بدتر نکنیم.
به گزارش ایرنا، مرکل طی یک گردهمایی انتخاباتی دوشنبه شب درشهرمونیخ در جنوب آلمان گفته بود: اتحاد غرب به علت 'برگزیت' و ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا دچار شکاف شده و اروپا باید سرنوشت خودش را به دست بگیرد. آن دوران که می توانستیم بطور کامل به دیگران اتکا کنیم در حال پایان است، من این را در چند روز گذشته تجربه کردم.
به گفته وی، هر چند آلمان و اروپا تلاش می کنند که روابط خوبی با آمریکا و انگلیس داشته باشند، اما باید برای سرنوشت خودشان بجنگند. اروپایی ها واقعا باید سرنوشت خودشان را به دست بگیرند.
صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد: لازم است که تاکید خاصی روی ایجاد روابط گرم بین برلین و دولت جدید امانوئل مکرون در فرانسه داشته باشیم.
ترامپ در سفر اروپایی خود، انتقادهای گذشته اش از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار و بر اجرای تعهدات مالی آنها تاکید کرده است. 
ترامپ روز پنج شنبه قول نداد که از هم پیمانان آمریکا در ناتو در صورتی که هدف حمله قرار بگیرند، حفاظت خواهد کرد و به جای آن تصریح کرد که 23 کشور از 28 کشور عضو ناتو به مالیات دهندگان آمریکایی بدهکار هستند. در اجلاس گروه هفت نیز اروپایی ها و دیگر دیپلمات ها نسبت به امتناع ترامپ از حمایت از توافق جهانی تغییرات جوی ابراز نارضایتی کردند. ترامپ همچنین انتقادهایی از آلمان در موضوع تجارت مطرح کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.