پایگاه اینترنتی شبکه ان بی سی نوشت: تحلیلگران و کارشناسان اعلام کردند که سخنان اخیر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نشانه ای از شکاف گسترده در روابط آلمان و آمریکا است.

به گزارش جماران، این شبکه تلویزیونی آمریکایی افزود: کارشناسان معتقدند اظهارنظر اخیر صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه اروپا دیگر نمی تواند به طور کامل بر دیگران تکیه کند، نشانه ای از اختلاف عمیق آلمان با آمریکا تحت هدایت دونالد ترامپ است. مرکل در این اظهارنظرش خاطر نشان کرد: اروپایی ها واقعا باید با دستان خودشان سرنوشت شان را مشخص کنند.
در حالیکه مرکل هرگز در این اظهارنظرش به اسم ترامپ اشاره ای نکرد، این اظهارات صریح وی به دنبال یکسری دیدارهای نامطلوب رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس ناتو در بروکسل و نشست جی 7 در ایتالیا اعلام شد.
ترامپ روز پنج شنبه قول نداد که از هم پیمانان آمریکا در ناتو در صورتی که هدف حمله قرار بگیرند، حفاظت خواهد کرد و به جای آن تصریح کرد که 23 کشور از 28 کشور عضو ناتو به مالیات دهندگان آمریکایی بدهکار هستند. در اجلاس گروه هفت نیز اروپایی ها و دیگر دیپلمات ها نسبت به امتناع ترامپ از حمایت از توافق جهانی تغییرات جوی ابراز نارضایتی کردند. ترامپ همچنین انتقادهایی از آلمان در موضوع تجارت مطرح کرد.
مایکل وان هولتن عضو مدرسه اقتصاد لندن این اظهارنظر اخیر مرکل را نشانه ای از پایان اجماع نظر غرب پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرد. روزنامه سودیچه سایتونگ آلمان نیز در واکنش به این موضع گیری مرکل عنوان کرد که این نشان می دهد مرکل دیگر آمریکا را به عنوان یک کشور قابل اعتماد نمی بیند. ' المار توسن' معاون سردبیر در شبکه زد دی اف آلمان گفت که مرکل سیگنال بسیار مهمی از اروپا ارسال کرد.
مرکل طی یک گردهمایی انتخاباتی در شهرمونیخ در جنوب آلمان گفته بود: اتحاد غرب به علت 'برگزیت' و ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا دچار شکاف شده و اروپا باید سرنوشت خودش را به دست بگیرد. آن دوران که می توانستیم بطور کامل به دیگران اتکا کنیم در حال پایان است، من این را در چند روز گذشته تجربه کردم.
به گفته وی، هر چند آلمان و اروپا تلاش می کنند که روابط خوبی با آمریکا و انگلیس داشته باشند، اما باید برای سرنوشت خودشان بجنگند. اروپایی ها واقعا باید سرنوشت خودشان را به دست بگیرند. 
صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد: لازم است که تاکید خاصی روی ایجاد روابط گرم بین برلین و دولت جدید امانوئل مکرون در فرانسه داشته باشیم. 
ترامپ در سفر اروپایی خود، انتقادهای گذشته اش از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار و بر اجرای تعهدات مالی آنها تاکید کرده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.