رئیس نهاد حقوق بشر اروپا گفت: در سفری که چند سال قبل به ایران داشتم، متوجه شدم که حقوق بشر از ایران و شیراز پایتخت تمدن دنیا شکل گرفته و منشور حقوق بشر به عنوان میراث فرهنگی دنیا نشات گرفته از مهد تمدنی است.

به گزارش جماران از کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور، مورتن کی روم در نشست تخصصی 'صیانت از میراث و فرهنگ جهانی از منظر نظام بین المللی حقوق بشر' در شیراز افزود: همه دنیا باید بدانند که شیراز جایی است که در 2 هزار و 500 سال سال قبل، برده داری در آن نقض و از برخورد خشونت آمیز با زندانیان جلوگیری شد و به زنان نیز به عنوان نیمی از اجتماع، حقوق اجتماعی و برابر با مردان تعلق گرفت، بنابراین نمی توان پذیرفت که حقوق بشر محصول تفکر غرب باشد.
وی بیان داشت: باید صادقانه اعتراف کنیم که حقوق بشر محصول تفکر غربی نیست بلکه تلاشی جهانی است که همه دنیا به سهم خود چیزی به آن افزوده و هیچکس نباید بر آن حس مالکیت داشته باشد.
کی روم ادامه داد: امروز وقتی می بینم با وجود برخی مشکلات، به جز تهران تنها کمیسیون فعال حقوق بشر در کشور در شیراز است برایم قابل تحسین است که علاوه بر پایتخت در منطقه 2 ایران نیز گام های مهمی برداشته شده است.
رئیس نهاد حقوق بشر اروپا، در مورد چرایی اهمیت محافظت از مجموعه جهانی تخت جمشید نیز گفت: این مجموعه بخشی از هویت ایرانیان و همه ماست و در واقع جزیی از خود ما محسوب می شود، اگرچه متعلق به شیراز است اما با افتخار می گویم که بخشی از بسیاری از افراد در سراسر جهان است.
او گفت: محافظت از تخت جمشید، حراست از کرامت انسانی و حقوق انسانهاست و این همان دفاع از حقوق بشر است.
وی افزود: متاسفانه امروز در منازعات مسلحانه، میراث فرهنگی هدف نابودی قرار می گیرد که این برای همه دوستداران میراث فرهنگی و افراد انسان دوست دردناک است.
کی روم اضافه کرد: بدون تردید اگر در طولانی مدت راجع به آثار منفی جنگ بر میراث فرهنگی صحبت نشود به تدریج این آثار و میراث از بین می رود.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

** ریشه خشونت امروز ناشی از رویکرد تاریک به تمدن بشری است 
دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور هم در این نشست، ریشه جهل و خشونت امروز در دنیا را ناشی از رویکرد تاریک به تمدن بشری دانست و گفت: افراطی گری مهمترین مساله جهان امروز است.
سید مهدی حسینی افزود: متاسفانه بشری که باید در ابتدای قرن جدید بالاترین پارامترهای انسانی را تجربه می کرد و برای دنیا روزهای بهتری را رقم می زد، دهها سال به عقب رجوع کرده و به جای دغدغه حقوق بشر به ورطه نگرانی امنیت جهانی افول کرده و این پسرفت تهدیدی برای حقوق بشر است.
وی اظهار کرد: ما انتظار داشتیم دنیا از مساله امنیت عبور کند تا انسانیت، رنگی بین المللی به خود گیرد و جایگزین افراطی گری و خشونت شود اما انفجاری که روز دوم خردادماه جاری در منچستر انگلستان رخ داد، نگرانی را تا قلب آرامش دنیا یعنی اروپا منتقل کرد و پیامی مهم برای همه صادر کرد و اینکه در حقیقت ما باید همه از کشته شدن یک نفر بی گناه در هر جای دنیا متاسف باشیم چه در منچستر، سوریه، آمریکا، یمن، عراق و یا آفریقا.
او افزود: امروز ما نیز به همراه چشمان نگران اروپا نگران شدیم چرا که تروریسم هیچ مرزی نمی شناسد و هر فرد و کشوری ممکن است با آن مواجه شود.
حسینی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه ما در برابر میراث و فرهنگ ایران و جهان متعهد هستیم گفت: وارد آمدن خسارت و آسیب به میراث فرهنگی گذشته، حاصل بی توجهی ما به سابقه تمدن ملی و بین المللی است و امروز همه باید برای پاسداشت و حفاظت از این آثار از هیچ کاری دریغ نکنیم.
دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور بیان داشت: وظیفه همه ما این است که از میراث فرهنگی و ماندگار کشورها دفاع کنیم، دفاع از هویت و میراث فرهنگی یک کشور یعنی دفاع از پیشینه صلح و آرامش و احترام به حقوق هویت فرهنگی یک اجتماع انسانی اعم از یک کشور، منطقه و یا یک شهر.
وی، حضور هیات حقوق بشر اروپایی در شیراز را بیانگر تلاش همه فعالان عرصه اجتماعی برای اعلام همبستگی، صلح و آرامش برای دفاع از میراث فرهنگی و هویت اجتماعی بین المللی دانست.
او افزود: امیدواریم در گام های بعدی، اتفاقات مثبتی برای تبادل فرهنگی و حقوقی میان اتحادیه اروپا و بخش فرهنگی کشورمان و کمیسیون در شیراز روی دهد.
در ادامه این نشست، نشان دست ساز حقوق بشری پادشاه سوئد توسط رئیس نهاد حقوق بشر اروپا به دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه 2 ایران اهدا شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.