فضای برجام باعث شد نگاه ها به ایران تغییر کند ، نگرانی سرمایه گذارهای داخلی و خارجی برطرف شود و با این اتفاق، سرمایه گذاری و اشتغال در کشور رونق بگیرد.

به گزارش جماران؛ با برجام، بسیاری از فارغ التحصیلانی که در کشورهای توسعه یافته مشغول به کار بودند، به کشور بازگشته و شرکت های دانش بنیان تأسیس و محصولات خوبی تولید می کنند. 
از سوی دیگر، شرکت های دانش بنیان داخلی نیز به حجم فعالیت های خود افزودند، یکی از این شرکت ها « مشاوران انرژی تهران» است که سابقه ای 26 ساله دارد و اقدام های ارزنده ای در پسابرجام انجام داده است.
بر اساس اهمیت این موضوع، کامران فتاحی، مدیر سبد پروژه های شرکت مشاوران انرژی تهران می گوید: تاثیرات برجام در بعد ایجاد کار برای ما قابل توجه است زیرا شرکت های بین المللی نفت به داخل کشور آمده اند و به عنوان مشاور همکاری هایی را برای توسعه میادین مشترک داشته ایم. این یکی از اثرات مثبتی است که با وجود عدم سرمایه گذاری در مرحله مشورتی برای ما مفید بوده است. 
وی ادامه داد: برجام به لحاظ دسترسی به همکاران بین المللی برای افزایش توان خودمان نیز مثبت بوده است، زیرا سال های گذشته با یکی از شرکت های روسیه که از شرکت های مطرح در نرم افزار شبیه سازی مخازن در دنیا به شمار می رود، تفاهم نامه ای مبنی بر استفاده از نرم افزارهای این مجموعه در کشورمان به امضا رساندیم، در عین حال با برخی شرکت های دانمارکی و انگلیسی تفاهم نامه های همکاری برای انجام پروژه های مشترک امضا کرده ایم. 
وی گفت: در پسابرجام تمرکز خود را روی حوزه هایی گذاشته ایم که دارای فناوری هستند و به دنبال شرکایی بودیم که سطح فناوری آنها از فناوری ما بالاتر باشد تا بتوانیم انتقال فناوری داشته باشیم.
به گفته فتاحی، برنامه ای در زمینه کمبود فناوری ها تهیه شده است تا بر اساس آن مشخص شود که در کدام فناوری کمبود داشته ایم و شرکت های نفتی بین المللی چه می خواهند؟ با این روش، بخشی از نیاز را می توانیم تامین کنیم، اما در بخشی دیگر به شرکای بین المللی نیاز داریم که خدمات مشاوره ای انجام می دهند تا با کمک یکدیگر این کار را برای شرکت های ایرانی و خارجی انجام دهیم. 
می توان گفت برجام هم در بعد افزایش توان فناوری دارای اهمیت بوده و هم در بعد ایجاد ظرفیت های کاری بخصوص در مرحله مشورتی. حال هرکدام از این ها که به ثمر برسد و به قرارداد بینجامد برایمان بسیار مفید است. 
 وی افزود: امسال راهکار جدیدی با عنوان ارائه خدمات از ابتدا تا انتها را برای صنایع بالادستی و شرکت های نفت داخلی و خارجی طراحی کرده ایم تا وقتی کشوری می خواهد میدانی را با همکاری شرکت های داخلی افتتاح کند، مذاکراتی با شرکت ملی نفت ایران داشته باشد. بعد از عقد قرارداد ما وظیفه مهندسی پایه و نظارت بر فعالیت های توسعه میدان مانند حفاری ها، خطوط لوله و واحدهای بهره برداری را به عهده می گیریم.
وی اضافه کرد: در گذشته قراردادهای تکه تکه داشته ایم؛ برخی ها فقط مشاوره میخواستند و برخی دیگر بعد نظارتی را در نظر می گرفتند که با انعقاد این قرارداد، شاهد یکپارچه شدن تمام مراحل کار توسط کارفرما خواهیم بود. در این نوع قرارداد، افزون بر اینکه خدمات مشاوره ای جبران حق الزحمه می شود، خلاقیت ها، کارآفرینی ها و نوآوری هایی که در پروژه انجام می دهیم باید به کاهش هزینه ها و یا به افزایش تولید نفت منجر بشود. 
مدیر سبد پروژه های مشاوران انرژی تهران ادامه داد: با طراحی این قرارداد، مشاوران به این می اندیشند که چگونه می توانند حفر یک چاه را زودتر انجام دهند یا اینکه از حفاری یک چاه تولید بیشتر داشته باشند؟ در کل می توان گفت با ایجاد طراحی این نوع قرارداد، اشتراک میان پیمانکار یا شرکت اصلی نفتی داخلی و یا خارجی و مشاور را همسو کرده ایم. 
وی ادامه داد: افزایش بازیافت از مخازن در دستور کار شرکت ملی نفت قرار دارد و با توجه به اینکه بسیاری از مخازن کشور در نیمه دوم عمر خود هستند، از چند سال گذشته روی کسب فناوری های ازدیاد برداشت تمرکز داشته ایم و تا امروز نیز 9 طرح دانشگاه به امضا رسیده که یکی از آنها همکاری فناوری و پژوهشی دو مجموعه مرکز ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت روی میدان بی بی حکمیه و دانشگاه امیرکبیر روی میدان دارخوین است که از جمله همکاری های بلند ما در بعد فناوری است. 
شرکت مشاوران انرژی تهران یک برنامه بلند مدت در زمینه ازدیاد برداشت دارد که آن تبدیل شدن به عنوان هاب فناوری و دانشی قابل احترام در سطح بین المللی است.
مدیر سبد پروژه های شرکت مشاوران انرژی تهران می گوید: از چند ماه پیش ساختار قراردادها به گونه ای تغییر کرد که حتما باید یک مهندس مشاور در کنار دانشگاه ها حضور داشته باشد تا از این طریق مطمئن شوند که کارها به صورت عملی انجام می شود و در نهایت به ازدیاد برداشت منجر خواهد شد تا با سرمایه گذاری ها و پژوهش هایی که انجام می شود، در کنار گروهی که دانش اجرایی و مشورتی کار را دارند، ترکیب شوند تا شاهد تولید فناوری باشیم. این موضوعی است که بخشی از آن قبل از برجام و بخشی دیگر آن بعد از برجام انجام شده است. 
فتاحی یادآوری کرد: همچنین در بخش آموزش و پژوهش، سرمایه گذاری هایی کرده ایم تا بدین وسیله بتوانیم روی فناوری های مورد نیاز 10 تا 15 سال آینده ایران، فناوری حفاری های پیشرفته تر و افقی پیشرفته تر و ازدیاد برداشت تمرکز داشته باشیم. ما در فهرست 7 شرکت بین المللی قرار داریم که در مناقصات بین المللی در عمان، پاکستان، عراق و با شرکت های مختلف بین المللی کار و آنها را دنبال می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.