مهم‌ترین پیامی که مردم با رای خود در انتخابات ٢٩ اردیبهشت ماه می‌رساندند، رای اعتماد به عملکرد آقای روحانی در چهار سال گذشته بود

به گزارش جماران علی صوفی در روزنامه اعتماد نوشت: به ویژه رویکردی تعاملی که آقای روحانی با دنیا درپیش گرفت و توانست سایه خطر جنگ را از سر کشور بردارد و تحریم‌ها را برطرف کند. مردم با این رای ٢٤ میلیونی‌ای که به آقای روحانی دادند، این رویکرد را نسبت به رویکردی که تقابل با دنیا است و کشور را در معرض خطر جنگ قرار می‌دهد، انتخاب کردند. نخستین پیامی که از رای مردم می‌توان شنید این است که در مقابل این دو رویکرد استراتژیک، رویکرد آقای روحانی و دولتش به ویژه وزارت خارجه را پسندیدند. دیگر پیامی که رای مردم داشت اعتماد به یک جریان سیاسی شناسنامه‌دار بود که به عنوان پشتوانه آقای روحانی به صحنه آمده بود. جریان اصلاحات و در راس آن سیدمحمد خاتمی مورد اعتماد مردم است. در سه دوره انتخاباتی گذشته، مردم به تقاضای ایشان که طی پیام‌های کوتاه ویدیویی در فضای مجازی می‌دیدند، از صمیم قلب دعوتش را آری گفتند و دقیقا در همان جهت حرکت کردند. در شرایطی که در سال ٩٢ کاندیدای این جریان سیاسی حداکثری نبوده که به سبب شخص بتواند جاذب آرای مردم باشد، پشت سر حسن روحانی قرار گرفتند. در سال ٩٤ نیز با اینکه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی لیستی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب نبود، مردم پای صندوق‌های رای آمدند و در شهر تهران به همه لیست رای دادند. در انتخابات سال ٩٦ نیز دیدیم که با وجود مثبت بودن عملکرد آقای روحانی و اینکه او چهره گمنام سال ٩٢ نبود، رقابت خیلی سنگین و فشرده بود. بار دیگر نیز پیام سید محمد خاتمی تاثیرگذار بود. رویکرد آقای روحانی نیز بسیار اصلاح‌طلبانه بود. حتی ستادهای آقای روحانی را اصلاح‌طلبان اداره می‌کردند. از این نظر مردم به این جریان سیاسی اقبال کردند و به آن امیدوار هستند. در مقابل مردم هنوز از حاکمیت جریانی که ٨ سال در ریاست‌جمهوری و ١٢ سال در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، نگران بودند. بنابراین پیام مردم در ٣ دوره انتخابات گذشته این بود که خواهان این نیستند که چنین جریانی دوباره روی کار بیاید. از همین رو نیز به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند. مردم به اهمیت انتخابات کاملا وقوف پیدا کرده‌اند.

اینکه تنها جایی که می‌توانند بر سرنوشت خودشان حاکم شوند، پای صندوق‌های رای است. مردم کاملا این امر را درک کرده‌اند و از همین رو است که این راه را ادامه داده‌اند. پاسخ منفی مردم به جریان‌های برانداز و جریان‌های تحریمی واضح بود. آنها برای رای خود اهمیت قایل هستند و معتقد هستند با رای خود می‌توانند اوضاع کشور را تغییر دهند. تمام وعده‌هایی که از سوی رقبا به مردم داده شد، با وجود نارضایتی‌هایی که از نظر معیشتی وجود دارد، کارساز نبود. مردم حاضر نشدند به شعارهای عوام‌فریبانه افزایش یارانه و ایجاد سطح اشتغال‌های غیرکارشناسی و رویایی رای دهند. آنها به خوبی تشخیص داده‌اند که کدام برنامه‌ها واقع‌بینانه و عملی است و کدام‌یک غیرقابل دسترسی. مردم برنامه‌هایی که آقای روحانی پیش‌تر نیز در چهار سال اجرا کرده را عملیاتی دیده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.