نشریه پرشمارگان القبس کویت با ابراز نگرانی از شرایط حکمفرما بر مناسبات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این اختلافات را تا حد انفجار و خطرناک دانست.

به گزارش جماران، نشریه القبس روز پنجشنبه درسرمقاله خود با اشاره به تفاوت رویکردهای سیاسی و رسیدن اختلافات اعضای شورای همکاری به سطحی نگران کننده، نوشت: بسیاری از کشورهای شورای همکاری، سایت های خبری قطر را فیلتر کردند که این امر روابط میان شورای را در آزمونی سخت قرار داده است.
القبس نوشت : قطر صحت اظهارات منتسب به شیخ تمیم بن حمد ال ثانی را رد کرده است اما امروزه روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس دورانی سخت و دشوار را سپری می کند و این رخداد مجددا روابط دوحه با ریاض و ابوظبی را به خطر انداخت.
این نشریه کویتی با اشاره به حادثه مشابه و اختلافاتی که سال 2014 میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و قطر به وجود آمد، نوشت : در فضای مجازی انتقادات گسترده ای از مواضع مقامات قطری صورت گرفته است و این خود نشان دهنده وجود اختلافات میان همپیمانان رییس جمهوری آمریکا در حاشیخ خلیج فارس است.
کارشناسان معتقدند که بروز و ظهور این اختلافات آنهم به این شکل، تنها ساعاتی بعد از پایان اجلاس ریاض، نشان دهنده بی اعتمادی جدی میان شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس است و دونالد ترامپ با حضورش در منطقه - خواسته یا نخواسته- باعث انفجار این اختلافات شده است. 
قطر که در طول سال های گذشته در حوادث سوریه در کنار عربستان، آمریکا و ترکیه یک محور تشکیل داده بود اکنون به واسطه قرارداد 400 میلیارد دلاری ریاض با واشنگتن، مطرود دولت آمریکا شده است.
اعتقاد کارشناسان این است که قطر نیز اگر می خواهد همچنان از حمایت آمریکا برخوردار باشد، باید همان راهی را برود که عربستان رفت و قراردادی میلیاردی با ترامپ ببندد تا دوباره زیر چتر امنیتی این کشور قرار گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.