دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مرحوم شهید صدر آغازگر فقه نظام در عصر حاضر بود،گفت: حضرت امام خمینی (ره) نیز نظریه فقه نظام را به صورت علمی اجراء و بنیانگذار آن درجامعه اسلامی بودند.

به گزارش جماران، آیت الله محسن اراکی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی فقیه فقه نظام در مدرسه دارالشفای قم افزود: مرحوم شهید صدر شاگردان خود را تشویق به حضور در درس حضرت امام راحل می کردند و می فرمودند: امروز تکلیف همه ما است که پرچم مرجعیت امام خمینی را برافراشته کنیم و این نگاه، نگاه فقیه فقه نظام بود.
وی ادامه داد: امید است کنگره فقیه فقه نظام بتواند بستر مناسبی برای ایجاد یک موج فکری گسترده برای پاسخگویی فقهی به مسائل روز جامعه در حوزه فراهم آورد.
اراکی تصریح کرد: ما باید امروز نظریات و دیدگاه های فقهی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و... را استخراج و از دولت ها برای تحقق آنها مطالبه کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ولایت اساس دین است و طبق آیات قرآن کریم، هر فرعی از فروع دین نیز به شکلی وابسته به ولایت می باشد.باید دید، فقه نظام به این معناست که ما این فقه را در چارچوب نظام سیاسی ببینیم و یا بدون این نگاه، به فقه نگاه می کنیم، آیا باید فقه حج، نماز، معاملات و عقود را به عنوان احکام مجزا از یکدیگر نگاه کنیم یا اینکه آنها را در چارچوب یک نظام مدیریتی واحد برای نظام بنگریم؟
اراکی گفت: فقه نظام، آن فقهی است که آمده تا جامعه را به صورت واحد مدیریت کند و فقه برای چنین جامعه ای از سوی خداوند تشریح شده است و اگر این فقه را از ولایت جدا کنیم در حقیقت معنای 'هیچ' است.
وی ادامه داد: سوال این است که ما با چه فقهی سر وکار داریم، فقهی که می خواهد جامعه را اراده کند نمی تواند نظام بانکی آن بر اساس عقود از هم پراکنده باشد، باید دید این عقود اسلامی که باید در نظام بانکی ما وارد شود چه وظایفی دارد؟
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متاسفانه نظام بانکی ما امروز بدترین نظام بانکی دنیااست و فشل تر و غیرعاقلانه تر از این نظام بانکی، هیچ جای دنیا نداریم.
اراکی گفت: نظام بانکی ابتدا باید فهمیده شود و بعد سوالات آن را از فقه استخراح کنیم، نظام فقهی غیر از رفتار شخصی افراد است و هویت دیگری دارد، نظام بانکی یک رفتار کلان و اجتماعی است که باید اصلاح شود. 
مراسم افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی 'فقیه فقه نظام' یادمان آیت الله شهید محمد باقر صدر با پیام آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید برگزار شد. 
کنگره 'فقیه فقه نظام' به مناسب گرامیداشت و تجلیل از شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از فقهای برجسته شیعه و به عنوان یکی از صاحب‌نظران برجسته فقه اسلامی قرار است فروردین سال آینده در قم، تهران برگزار شود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.