سفارت روسیه در کابل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ادعاهای حمایت مادی، معنوی و فنی مسکو از گروه طالبان با واقعیت های موجود مطابقت ندارد و یک اتهام بی اساس است.

به گزارش جماران، در این بیانیه آمده است که موضوع اتهامات اثبات نشده بعضی از مقامات رسمی حکومت افغانستان به روسیه که واقعیت ندارد، توجه این سفارت را جلب کرده است.
سفارت روسیه در کابل با اشاره به سخنان شماری از فرماندهان نظامی افغانستان در استان های مختلف، تصریح کرده است که «محمداشرف غنی»، رئیس جمهوری و «مجیب الرحمان رحیمی»، سخنگوی رئیس اجرائی دولت نیز در سخنان خود این اتهامات را تائید نکرده اند.
این اعلامیه آورده است: ژنرال «سنگری» فرمانده امنیت استان «ارزگان»، ژنرال «احمدزی»، فرمانده سپاه 215 ارتش میوند در استان هلمند و فرماندار شهرستان «کجکی» این استان، از حضور بعضی از مشاوران روسی در میان افراد طالبان خبر داده اند و گفته اند که در بین آنان دو خانم روسی با لباس پزشکی و در پوشش کارمندان بهداشت و درمان جضور داشته اند و توسط 4 تن از جنگجویان طالبان نیز محافظت میی شده اند.
سفارت روسیه در کابل افزوده است که آیا دو نفر پزشک زن در محل وجود نداشته که حکومت روسیه دست به چنین اقدامی بزند و دو نفر پزشگ روسی با ظاهر روشن اروپائی، آن هم ملبس به یونیفورم پزشکی را اعزام کند؟
اعلامیه مطبوعاتی سفارت روسیه انتشار این اخبار را با هدف جلب توجه دانسته و افزوده است که این اظهارات باطل خواننده های خود را دارد.
سفارت روسیه در کابل گفته است که فرمانده امنیت استان «بغلان»، نیز به تکرار اظهارنظرهای همکاران خود پرداخته و گفته است که مشاوران روسی در بین طالبان در مناطق تحت کنترل دولت حضور دارند.
این اعلامیه اضافه کرده که ژنرال «رازق»، فرمانده امنیت «قندهار» نیز بدون اینکه به خود زحمت داده و به ارائه دلایل بپردازد، در مصاحبه با خبرنگار یک شبکه تلویزونی «طلوع نیوز»، با جسارت از کمک های نظامی و مالی روسیه به طالبان و سایر گروه های مخالف مسلح خبر داده است. 
سفارت روسیه در کابل گفته است با اشاره به انتشار خبری از «فاکس نیوز» که به نقل از یک منبع آگاه از اطلاعات افغانستان که از افشای نام این مقام آگاه طبعا̋ خودداری کرده است، از وجود مدارک محرمانه ای دال بر حمایت مسکو از طالبان و افشاگری آن، سخن گفته که این مدارک را هیچ کس هیچگاه نخواهد دید؛ زیرا چنین مدارکی اصلا وجود ندارد.
بر اساس این اعلامیه، در این اواخر خبرهای متعددی مبنی بر تامین تسلیحات توسط هلیکوپتر های ناشناس، به جنگجویان در مناطق مختلف منتشر شده و «عطا محمد نور»، استاندار بلخ در گفت و گوئی اعلام کرده است که «نمی داند این هلی کوپترها، از کجا - از آن طرف رودخانه آمو، از آن سوی خط دیورند - و یا از منطقه ای دیگر به پرواز درآمده اند، اما رسانه ها از پرواز هلی کوپترهای روسی از خاک تاجیکستان خبر داده اند. 
سفارت روسیه در کابل این پرسش را مطرح کرده است «حریم فضایی افغانستان را چه کسانی اداره می کنند؟ باید از آنان توضیح خواسته شود که چرا چنین مواردی اتفاق می افتند؟»
اعلامیه سفارت روسیه اضافه کرده است که بسیار عجیب به نطر می رسد که باصطلاح «نفر خودی در ادارۀ امنیت ملی افغانستان»، اطلاعات محرمانه را در اختیار «فاکس نیوز» قرار می دهد، اما ژنرال های آگاه نمی توانند اظهارات خود را به اثبات برسانند؛ زیرا این اقدامات «فرمایشی» برای خودنمائی صورت می گیرد و بیشتر به انتشار به اصطلاح «اخبار بسیار داغ» شباهت دارد که مغایر با اظهارات مقام های رسمی حکومت افغانستان است.
سفارت روسیه در کابل آورده است که اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در یک مصاحبه با نشریۀ «Time» گزارش های منتشره در خصوص حمایت روسیه از طالبان را تأیید نکرده است و سخنگوی رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در یکی از کنفرانس های خبری اعلام کرد که حکومت افغانستان، از طریق رسانه ها از این خبرها آگاه شده است و حکومت افغانستان شواهدی برای اثبات این موضوع در اختیار ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.