پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز(سه شنبه) در مسکو دیدار و گفت وگو کرده و اجرای توافق های امنیتی بین دو کشور را ضروری خواندند.

به گزارش جماران، در این ملاقات که پیش از برگزاری نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم در شهر زاویدووا درشمال پایتخت روسیه برگزار شد، طرفین ضمن بررسی روند همکاریهای جاری دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، ضرورت تداوم رایزنی های مشترک و تبادل اطلاعات در سطح دستگاههای امنیتی، سیاسی و نظامی به منظور افزایش تاثیرگذاری برنامه های مقابله با تروریسم در سوریه، عراق و سایر مناطق در گیر بحران های امنیتی در منطقه را مورد تاکید قرار دادند.
شمخانی در این ملاقات با تبیین شرایط جدید نظامی و امنیتی در بحران سوریه و تاثیرات مخرب مداخله نظامی غیر قانونی برخی کشورها که به پیچیده تر شدن شرایط موجود و تقویت جبهه شکست خورده تروریسم تکفیری منجر شده است، اظهارکرد: موفقیت های مستمر نظامی و سیاسی ائتلاف واقعی ضد تروریسم که موجب برقراری آتش بس پایدار و کاهش خشونت و خونریزی در سوریه گردید، اصلی ترین دلیل افزایش تلاش سازمان یافته حامیان تروریسم تکفیری برای حفط توان روحی و عملیاتی تروریست ها شده است.
وی همچنین استقبال نکردن از پیشنهاد ایران و روسیه در باره انجام تحقیقات مستقل و بی طرفانه در زمینه ادعای حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون در سوریه را نشانه بهانه جویی آمریکا برای مداخله نظامی غیر قانونی در سوریه عنوان کرد و افزود: لازم است کشورهای خط مقدم مبارزه واقعی با تروریسم ضمن تداوم پشتیبانی از ارتش و نیروهای مردمی سوریه وهمچنین بهره گیری ابتکارهای سیاسی با هدف سرعت بخشی به روند مذاکرات سوری-سوری، نقش و اقدامات مخرب حامیان تروریسم تکفیری در سوریه را محدود کنند‌.
نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز در جریان این ملاقات ضمن تبریک انتخاب مجدد جناب آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران از دریابان شمخانی برای پذیرش دعوت دولت روسیه و شرکت در هشتمین اجلاس امنیتی دبیران شورای امنیت ملی قدردانی کرد. وی اظهارکرد: بدون شک برگزاری نشست هایی از این دست مسیر مطمئنی برای جایگزینی کفت وگو به جای نظامیگری و خشونت است.
پاتروشف همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به توسعه دو کشور در ابعاد مختلف، تجربه همکاری نزدیک و موثر ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم را بسیار موفق ارزیابی کرد و ضامن کاهش تنش و بازگشت ثبات پایدار به کشور سوریه دانست.
در ادامه این نشست نیزهائت عالی نظامی فدراسیون روسیه گزارشی از پیشرفت گفت وگوهای کارشناسان نظامی ایران، روسیه و ترکیه در باره اجرای توافق های نشست آستانه چهار در ایجاد مناطق چهارگانه کم تنش در سوریه را ارائه و دیدگاههای دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسریع این روند را جویا شد.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که امروز (سه شنبه) وارد مسکو شد، در نشست امنیتی با حضور هیات های بیش از 100 کشور در روسیه، مواضع و راهبردهای ایران در این عرصه به ویژه مبارزه با تروریسم را مطرح می کند.
محورهای این نشست سه روزه که به میزبانی شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه برگزار می شود، امنیت اطلاعاتی و سایبری، بررسی تهدیدها و چالش های منطقه ای و جهانی، مقابله با پدیده های بحران ساز در این زمینه ها و شکل گیری راهکارهای مقابله با آنها از جمله در قالب همگرایی کشورها و اجرای سیاست های مشترک است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیات ایرانی قرار است در این نشست که در شهر ته ور شمال غرب استان مسکو برگزار می شود، ضمن تبیین شرایط امنیتی و تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه، راهبردها و تجربیات جمهوری اسلامی برای ایجاد زمینه های مقابله مشترک با پدیده تروریسم را ارائه کند.
همچنین با توجه به همکاری های تهران و مسکو در زمینه های مختلف مرتبط با این حوزه، شمخانی در جریان حضور در روسیه با مقام های این کشور دیدار و مذاکره خواهد کرد.
شمخانی همچنین در جریان سفر به مسکو با رئیسان هیات های چند کشور حاضر در نشست امنیتی بویژه هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران با محور پیشبرد ابتکارهای مشترک سیاسی، نظامی در اجلاس مبارزه با تروریسم دیدار و مذاکره می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.