وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می خواهیم امروز با دنیا کار کنیم باید قانون کپی رایت را به رسمیت بشناسیم و هرچه سریعتر آن را تصویب کنیم.

به گزارش جماران ، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در حاشیه هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در جمع خبرنگاران افزود: با تصویب قانون کپی رایت، اتفاق مثبتی شکل می گیرد، این قانون امنیت فرهنگی برای صاحبان اثر ایجاد می کند و هر فرد خلاقی، امنیت لازم را برای مالکیت معنوی اثر خود خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت قانون کپی رایت در دنیا اظهار داشت: فروش و تبادل آثار فرهنگی الزاما باید در چارچوب پذیرش قانون کپی رایت باشد، در واقع تصویب قانون کپی رایت یک امر ضروری برای دولتها است و ما برای تبادل، تفاهم و فروش آثار فرهنگی خود در دنیا باید این قانون را به رسمیت بشناسیم.
صالحی امیری گفت: طبق گزارش رئیس کمیسیون قضایی مجلس این موضوع در دستور کار کمیسیون است و بعدازظهر امروز (دوم خردادماه) موضوع مالکیت فکری و معنوی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما برای نشر، سینما، موسیقی، انیمیشن، بازی های رایانه ای و همه حوزه ها باید قانون کپی رایت را به رسمیت بشناسیم چراکه این قانون یکی از شروطی است که ما می توانیم با دنیا کار کنیم، ضمن اینکه باید حقوق مالکیت دیگران را در ایران به رسمیت بشناسیم.
وی با تشریح تفاوت های فرهنگ عمومی و فرهنگ عامیانه توضیح داد: وقتی از فرهنگ عمومی صحبت می کنیم منظور عناصر فرهنگی است که در این سرزمین ریشه دارد و مورد اقبال و اجماع عامه است، همچون عاشورا که یک فرهنگ اختصاصی ایران است که در سرزمین ما ریشه تاریخی و طولانی دارد.
صالحی امیری با بیان اینکه در نقاط مختلف ایران سبک های عزاداری متفاوت است، اظهار داشت: در حوزه موسیقی نیز سبک های متنوعی وجود دارد و همچنین در حوزه نقاشی، سینما و سبک های متفاوت پوشش ایرانی که باید همه آنها احصا، تبیین و دارای هویت حقوقی شود تا بتوانیم این آثار فرهنگی را هم در ایران و هم در دنیا باز نشر داده و معرفی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه از یکصد سال قبل با کشف نفت، فرهنگ نفتی بر فرهنگ ملی ما نقاب انداخته است.
صالحی امیری به غنای بسیار زیاد فرهنگ عامه در ایران اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با دعوت از نخبگان و فرهیختگان و به کمک مجلس شورای اسلامی با تصویب لوایح حقوقی، عناصر هویتی و فرهنگی سرزمین ایران را هم به ملت و هم به جهان معرفی کنیم.
هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز سه شنبه با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و جمعی از اساتید دانشگاه و فرهیختگان در کتابخانه ملی برگزار شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.