در بیانیه پایانی اجلاس سران عربی، اسلامی و آمریکایی در ریاض که با حضور ۵۵ کشور اسلامی برگزار شد از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایده افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی این کشورها برای تامین ۳۴ هزار نیرو از کشورهای اسلامی به عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد.

به گزارش جماران، به نقل از سایت شبکه المیادین، در بیانیه پایانی این نشست که شاهد اعلام تاسیس مرکز جهانی مبارزه با تفکر افراط‌گرایی بود بر مشارکت جدی و قوی بین کشورهای شرکت‌کننده در رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی و پایبندی دولت‌های این کشورها در مبارزه با تروریسم تاکید شد.
در این بیانیه آمده است: توافقنامه بین کشورهای شرکت‌کننده در زمینه مبارزه با ریشه‌های تفکر تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن و استقبال از تبادل اطلاعات درباره شبه‌نظامیان خارجی و تحرکات تشکیلات تروریستی است.

رهبران این کشورها در بیانیه‌ای از ایجاد نیرویی حدود ۳۴ هزار سرباز به عنوان نیروی ذخیره برای حمایت از روند ضد ترور در عراق و سوریه استقبال کردند.

در این بیانیه اشاره شده است:‌ رهبران کشورهای مشارکت کننده از طرح عربستان برای تاسیس مرکز "گفت‌وگوی بین ادیان" ارج نهاده و با اقدامات نظام ایران به دلیل ادامه حمایت از افراط‌گرایی مخالفت کردند.

در این بیانیه آمده است: طرف‌های مربوطه در هر کشوری باید پیگیر و عامل اجرای مصوبات بیانیه ریاض و تقویت همکاری مشترک برای حمایت از آب‌های منطقه‌ای و مبارزه با دزدی دریایی و هماهنگی بین مواضع و دیدگاه بین جهان عرب و اسلام و آمریکا در سطح بالایی باشد.

در این بیانیه رهبران کشورهای اسلامی بار دیگر ادعای واهی خود را مبنی بر خطر برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران تاکید کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وین دانستند.

در این بیانیه همچنین آمده است، رهبران کشورها متعهد به افزایش تلاش‌ها برای حفظ امنیت منطقه و جهان شدند. آنها گفتند به مبارزه با اقدامات نظام ایران که به زعم آنها برخلاف قوانین بین‌المللی و حسن همجواری باشد ادامه داده و به آن پایبندند. آنها همچنین مدعی مداخله ایران در امور داخلی کشورهای دیگر شدند.

به موجب این بیانیه، بر پایان دادن به برنامه‌های طایفه‌ای و مذهبی تاکید شد که تاثیرات خطرناکی بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت.

در بیانیه ریاض بر اهمیت همکاری کشورها و روابط حسن هم‌جواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید شد.

در این بیانیه ادعا شده باید با برنامه‌های مذهبی و طایفه‌ای مبارزه کرد و مانع از مداخله در امور داخلی کشورها شد.

براساس این بیانیه باید با مفاهیم غلط اسلام مبارزه کرد و آن را توضیح داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.