رئیس جمهور ترکیه در دیدار با همتای امریکایی خود در واشنگتن به هیچ یک از اهداف خود در مورد موضوعات امنیت ملی کشورش دست نیافت.

به گزارش جماران؛ رجب طیب اردوغان که با هدف گفتگو در باره موضوعات امنیتی کشورش به واشنگتن رفته بود روز سه شنبه با دونالد ترامپ همتای امریکایی خود دیدار کرد و در پایان این دیدار دو طرف دیدگاههای خود را در مورد موضوعات مورد بحث بیان کردند.
اقدام امریکا به تسلیح کردهای سوری و استفاده از آنها در آزادسازی رقه و همچنین استرداد فتح الله گولن که آنکارا مدعی دست داشتن وی در کودتای نافرجام اخیر ترکیه  است دو موضوع مهمی بودند که اردوغان قصد داشت در باره آنها با ترامپ گفتگو کند. 
اما به نظر می رسد دیدگاههای دو طرف پس از پایان دیدار در کنفرانس خبری از ناکامی اردوغان در دستیابی به این اهداف حکایت دارد. پیش از سفر اردوغان به واشنگتن، بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه گفته بود اگر آمریکا تضمین های لازم را درباره موضوعات امنیت ملی کشورش ندهد، واکنش آنکارا جدی و شفاف خواهد بود.  
موضوع تسلیح کردهای سوری یکی از نگرانی هایی است که همواره از سوی مقام های ترکیه بر آن تاکید شده است چرا که آنکارا این نگرانی را دارد که کردها با تصرف مناطق تحت کنترل داعش در نوار مرزی با ترکیه منطقه خود مختاری را تشکیل دهند که پیامدهایی نیز برای تمامیت ارضی ترکیه داشته باشد و به همین بهانه هم انها بدون هماهنگی با دولت مرکزی دمشق عملیات سپر فرات را در خاک سوریه آغاز  و شهر الباب را اشغال کردند تا از پیشروی کردها به سوی دریای مدیترانه جلوگیری نمایند.
اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت حمایت از یگان های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک و دخیل کردن آنها در منطقه هرگز قابل قبول نخواهد بود و مغایر با توافق نامه بین المللی است که ما بدان دست یافتیم  و ما نباید هرگز اجازه دهیم این گروه ها با دستاویز قرار دادن تروریسم به عنوان یک بهانه، در ساختارهای مذهبی و قومی منطقه دستکاری کنند. این سخنان اردوغان می تواند نشانه ناکامی وی در متقاعد کردن ترامپ به دست کشیدن از تسلیح کردهای سوری و کنار گذاشتن آنها از علمیات رقه تعبیر شود و البته این دیدگاه چندان هم دور از انتظار نیست چرا که به جرات می توان گفت رژیم صهیونیستی در ورای تغییر جغرافیای منطقه به سود خود دست دارد و با توجه به نزدیکی ترامپ به این رژیم بعید است که این رویکرد تغییر نماید. هر چند کاخ سفید با فریب آنکارا وانمود می کند میان مخالفت ترکیه با تسلیج کردهای سوری و انگیزه های گریز مرکزی آنها توازن برقرار خواهد کرد.
ترامپ  در این کنفرانس خبری بدون اشاره به موضوع تسلیح کردهای سوری گفت که به اردوغان اطمینان داده است تجهیزات نظامی سفارش‌داده‌ شده ازسوی وی به سرعت به ترکیه خواهد رسید و این  موضع گیری می تواند به این معنا باشد که امریکا برای ساکت کردن ترکیه در این باره سعی کرده است با تسریع در فروش تسلیحات به انکارا موازنه برقرار کند ضمن اینکه در ادامه هم ترامپ تاکید کرد که از مبارزه آنکارا با داعش و پ ک ک حمایت می کند تا موضوع تسلیح کردهای سوری بر منافع مشترک دو کشور  کمترین تاثیر را داشته باشد.
در مورد موضوع استرداد فتح الله گولن هم  اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت صراحتا در حال رایزنی در ارتباط با سازمان تروریستی فتح اللهیست هستم و ما به دوستان خود در ارتباط با دست داشتن آنها در کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه در ترکیه،‌ اطلاع داده ایم. این اظهارات اردوغان نیز نشان می دهد که همچنان موضوع استرداد گولن به ترکیه بعید است. از نظر مقام های امریکایی موضوع فتح الله گولن موضوعی حقوقی است و دولت آمریکا نمی تواند کار زیادی در این زمینه انجام دهد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 649931
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.