یک روزنامه عبری زبان نوشت، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یک سند محرمانه‌ای را تدوین کرده‌اند که بر مبنای آن، در صورتی که دولت اسرائیل مواضع مثبتی را در قبال فلسطینی‌ها نشان دهد، آنها به عادی سازی روابط خود با اسرائیل می‌پردازند.

به گزارش جماران، روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت، از جمله این مواضع مثبت تعلیق ساخت شهرک‌های یهودی نشین در بخش‌هایی از کرانه باختری و کاستن محدودیت‌های تجارت در نوار غزه است.

آنچه که هاآرتص منتشر کرده است، با استناد به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال است. این روزنامه نوشته است: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اطلاعات درباره این خبر در پی دیدار محمد بن زاید آل نهیان با دونالد ترامپ رد کرده است.
 این طرح کشورهای عرب خلیج فارس به بهبود گسترده روابط میان اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طی سال‌های گذشته اشاره دارد که و این کشورها اعلام کرده‌اند که اسرائیل را دشمن نمی‌دانند بلکه آن را فرصتی احتمالی می‌دانند.

این روزنامه به سفرهای محرمانه اسرائیلی‌ها به امارات اشاره کرده و به نقل از یووال اشتاینتیز وزیر انرژی اسرائیل روابط اسرائیل با اعراب را شبیه "انقلاب در خاورمیانه" خوانده است.

گزارش‌های خبری آمریکایی درخصوص جزئیات سندی است که در جریان مناقشات با تعدادی از کشورهای عربی آماده شده است که عربستان و امارات رهبری این مناقشات را برعهده دارند.

در این سند اقداماتی پیشنهاد شده است که از جمله آنها، برقراری خطوط مستقیم تماس میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی و اجازه به هواپیماهای اسرائیل برای پرواز در حریم هوایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و برداشتن محدودیت‌ها برای تجارت با اسرائیل و بررسی گام‌هایی برای دادن ویزا به ورزشکاران و تجار اسرائیلی است که خواهان سفر به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند.

این کشورها که در گزارش به عنوان "کشورهای سنی" از آنها یاد شده است، در مقابل از اسرائیل می‌خواهند تا گام‌های مهمی را برای پیشبرد روند سیاسی با فلسطینی‌ها بالاخص تعلیق شهرک‌سازی‌ها بردارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.