سومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محور اقتصادی برگزار شد. با توجه به اعتراضات و تذکر داده‌شده، در این مناظره نیز نامزدها به ارائه برنامه و راهکارهای رسیدن به شعارهای انتخاباتی خود نپرداختند و ترجیح دادند که بیشتر با تخریب یکدیگر پیش بروند و دست به افشاگری بزنند. باید منتظر ماند و دید که با این روند در آینده مردم چه تصمیمی برای کشور خود خواهند گرفت

به گزارش جماران برای اطلاع از آخرین تغییر و تحولات انتخاباتی در کشور به سراغ کمال سجادی سخنگوی بزرگ‌ترین جبهه‌ اصولگرا(جبهه‌پیروان خط امام و رهبری) رفتیم که در ادامه، گفت‌وگو با این فعال سیاسی اصولگرا می‌خوانید.

با توجه به اینکه تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌روزهای آخر خود نزدیک می‌شود، فضای سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد شور و شوق انتخاباتی با آغاز تبلیغات شورای شهر کم‌کم به سطح خیابان‌ها و محله‌ها کشیده شده است. بعد از مناظره‌ها شاهد آن هستیم که رسانه‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی حال و هوای انتخاباتی گرفته و به حمایت از نامزد خود می‌پردازند. این روزها در منازل و محفل‌‌های مختلف، دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی پیرامون موضوع انتخابات و نامزد اصلح وجود دارد. حضور نامزدهای انتخاباتی در استان‌ها و شهرستان‌ها و در بین جمعیت‌های مختلف و ارتباط با اقشار مردم در ایجاد شور و شوق انتخاباتی در کشور بی تاثیر نبوده است. با توجه به شرایط به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو یک انتخابات با مشارکت حداکثری باشد و با توجه به وضعیت آرا و نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود به نظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری به دوره دوم کشیده خواهد شد.

دوره سوم و پایانی مناظرات تلویزیونی برگزار شد، این دوره از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی‌می‌کنید؟

باوجود برگزاری سه مرحله مناظره، حرف‌های چندانی برای گفتن و حل مسائل و مشکلات کشور مطرح نشد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر آن چیزی که دل‌شان می‌خواست را بیان کرده و شفاف صحبت نکردند. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید در نظر می‌گرفتند که با ذکر درد و مشکل، مساله حل نمی‌شود. در مناظره سوم که با محور اقتصادی برگزار شد باید در موضوعاتی مانند نسبت منابع درآمدی کشور، بدهی‌های دولت، بدهی‌های خارجی، وضعیت بانک‌ها، شرایط اقتصادی و رکود اقتصادی که در کشور موجود است به صورت شفاف صحبت می‌شد. نامزدها باید می گفتند چگونه می‌توانند اقتصاد مقاومتی را به اجرا گذاشته و چگونه می‌توانند جلوی تحریم‌ها را بگیرند. در خصوص اقدامات آمریکا درباره تحریم‌ ایران چه نوع برخوردی را خواهند داشت، چگونه اشتغال و تولید را توامان بایکدیگرخواهند داشت، چگونه پایه پولی کشور را تقویت خواهند کرد، چگونه باعث کاهش نرخ برابری ارز و ریال خواهند شد، چگونه پول ملی را تقویت می‌کنند. این مسائل را باید شفاف می‌گفتند و در عین حال در خصوص سیاست‌ خارجی نیز متاسفانه شفافیتی در خصوص موضع‌گیری نامزدها ندیدیم. نامزدها مطرح نکردند اگر رییس‌جمهور شوند رفتارشان با موضوع برجام و آمریکا چگونه خواهد بود و با رژیم صهیونیستی چه رفتاری خواهند کرد. در قبال مقاومت و مسائلی که در منطقه وجود دارد چه استرات‍ژی انتخاب خواهند کرد. مردم‌دوست دارند این مسائل را شفاف بدانند. اما در مناظرها تنها به بیان مشکلات کشور پرداخته‌ و هیچ راه حلی برای رفع آن‌ها ارائه نشد. نامزدها باید توصیه رهبری در خصوص اینکه نباید در مناظرات انتخاباتی با ایجاد گسل‌های قومی و مذهبی، امنیت ملی را به خطر بیندازند ، جدی می‌گرفتند. نکته قابل توجه در این مناظرات این بود که برخی در این دوره به دنبال دو قطبی جنگ و صلح بودند.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند که جریان اصولگرایی تمایل دارد که مشارکت پایین بوده و مردم درصحنه حضور نداشته باشند، این را قبول دارید ؟

خیر به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست. ما درجمنا برای آوردن مردم به پای صندوق‌های رای برنامه های فراوانی تدوین کردیم. از طرفی توصیه رهبری نیز مشارکت حداکثری بوده به همین دلیل افرادی مانند رئیسی ، قالیباف ومیرسلیم وارد صحنه شدند. اگر بنا بود که مشارکت کمتری اتفاق بیفتد باید این‌ها کنار می‌رفتند. اما اصولگرایان با این استراتژی نه‌تنها در بالا بردن مشارکت نقش دارند بلکه می‌خواهند انتخابات را به دور دوم بکشانند.

چقدر احتمال می‌دهید بین دو نامزد اصلی هر جریان، فردی ‌به نفع دیگری انصراف دهد؟

به نظر می‌رسد که آقای جهانگیری به دلیل اینکه باعث می‌شود رای‌های روحانی شکسته شود، کناره‌گیری کند. در میان قالیباف و رئیسی نیز اگر بنا باشد انتخابات به دور دوم کشیده شود هر دو در صحنه رقابت خواهند بود؛ اما اگر شرایط به گونه ای رقم بخورد که در دور اول، امکان پیروزی رئیسی وجود داشته باشد آقای قالیباف کناره‌گیری خواهد کرد. در غیر این صورت اتفاقات سال 92 تکرار خواهد شد و اصولگرایان شکست خواهند خورد.

شانسی برای پیروزی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری قایل نیستید؟

به نظر بنده و طبق نظرسنجی‌ها، رئیسی شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به قالیباف دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.