وقتی از بحران اقتصادی صحبت می کنیم در حقیقت سه مشکل اساسی به نام بیکاری، رکود و گرانی وجود دارد.

محمدباقر قالیباف گفت: در مناظره برخی گفتند باید پرسید هر کاندیدا برنامه‌اش چیست، اما این سوال، سوال غلطی است.

به گزارش جماران، محمدباقر قالیباف شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد، اظهار کرد: موضوع جدی که امروز در کشور ما مطرح است و مردم از آن آسیب می بینند بحران اقتصادی است. وقتی از بحران اقتصادی صحبت می کنیم در حقیقت سه مشکل اساسی به نام بیکاری، رکود و گرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: این سه مشکل متصل به هم هستند و روی یکدیگری اثر دارند به اضافه اینکه باید با برنامه مدون و روشنی کار را پیش برد. می‌بینیم بعضی نامزدها مثل مناظره دیروز می‌گویند که هر نامزد چه برنامه‌ای دارد. این سوال غلطی است چون کشور سند چشم انداز تا ۱۴۰۴ دارد که میثاق ملی ما است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بر اساس این سند همه نخبگان کشور از دانشگاه ها مدیران اجرایی و دولت های مختلف گرد هم آمدند و سیاست های کلی را بررسی و تصویب کردند و از سوی مقام معظم رهبری نیز ابلاغ شده است. دولت و مجلس تلاش کردند و برنامه ششم را نوشتند. اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و قصدش اطلاعات و آدرس غلط دادن به مردم نباشد چه برنامه‌ای می‌خواهد تنظیم کند؟ باید بگوید شیوه اجرای او برای تحقق این برنامه چه است. بگذریم که دولت فعلی مصوبه مجلس را در مدت زمانی قانونی ۱۵ روز ابلاغ نکرد و رئیس مجلس ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه امشب از برنامه مدونی به نام برنامه ششم صحبت می‌کنیم، افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود ۳.۵ میلیون نفر بیکار در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته وجود دارد و در دوره دولت یازدهم، آمار ۱۰.۵ بیکاری به ۱۲.۵ افزایش پیدا کرد.

قالیباف همچنین گفت: وقتی می‌گوییم می خواهیم ۵ میلیون شغل اجرا کنیم، هم بر اساس برنامه است و هم یک ضرورت. سابقه بنده نشان داده که برنامه مدون ششم را بر اساس ایجاد ۵ میلیون شغل محقق خواهم کرد. ما برای اینکار نیازمند سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستیم و معتقدم هر سه این موارد را امروز در کشور داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رویکرد خیلی مهم است که با چه مدیریتی این کار را انجام می‌دهیم. متاسفانه مدیریتی که امروز بر کشور حاکم است به رویکرد ۶۰ سال قبل بر می‌گردد که با این مدیریت پیشرفت حاصل نمی‌شود. وقتی بحث می‌کنیم، می‌گویند هر شغل ۳۵۰ میلیون هزینه می‌خواهد اما رویکرد نسل چهارمی به ما سرعت می‌دهد، سرمایه‌ها را ارزان می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

قالیباف همچنین اظهار کرد: به عنوان نمونه بعضی شرکت های دانش بنیان هستند که توزیع کالا را انجام می دهند. اینها انبار دارند، قبلا صدها هزار متر انبار احداث می‌کردند کالاها را دپو می‌کردند اما اینها واسطه‌ها را حذف کرده و عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کنند.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی این است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار شغل را در مناطق روستایی و در صنایع کوچک و توسعه کشاورزی بنا به مزیت‌های آن منطقه ایجاد کنیم. این کار را مطالعه کردیم تا به تعبیری جلوی مهاجرت را هم گرفته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه گردشگری داخلی و خارجی برنامه داریم و می‌توانیم به راحتی بیش از یک میلیون شغل در این بخش ایجاد کنیم، افزود: ما چند ده هزار کارخانه تعطیل شده داریم. با هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت این کارخانه‌ها و سیاست‌های مالیاتی می‌توانیم این کارخانه‌ها را دوباره به کار برگردانیم.

قالیباف خطر نشان کرد: اخیرا درباره خودرو تصمیم گرفته شد و وام دادند و ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد. اگر قرار است نقدینگی به صنایع خودرو رود، عدالت و انصاف باید رعایت شود. اگر وامی داده شد چقدر خوب بود این اولویت را به تاکسی‌ها می‌دادیم نه ماشین‌های شخصی. امروز به تاکسی‌ها چه سرویسی می‌دهیم؟ نه قیمت بنزین و گاز می‌دهیم و نه در بیمه مشکل حل شده است.
وی همچنین بیان کرد: در حوزه ساختمان رکود ما منفی ۱۶ است این درحالی است که بازار مسکن پیشران اشتغال است. در حوزه ساختمان در ۷۸ بخش اقتصادی تولید شغل می شود تا به ساخت ساختمان می رسیم. وقتی به ساختمان می رسیم ۵۶ بخش اقتصادی بعد از آن است، امروز به مسکن و ساخت نیاز داریم.   جالب است همه موارد اولیه این بخش ۱۰۰ درصد تولید داخلی است یکی از علت هایی که این بخش تولید صورت نمی گیرد همان ۴ درصدی هایی هستند چون در این بخش واردات صورت نمی گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.