وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حتی اگر رفع حصر بین المللی ایران را به عنوان تنها اقدام دولت در نظر بگیریم با توجه به محدودیت گسترده ایران و تحریم‌های بین‌المللی که پیش از این وجود داشت، می‌توان گفت دولت اقدامی بزرگ در این زمینه انجام داده است چراکه همین اقدام زمینه‌ساز بسیاری از اقدامات و نتایج مثبت بوده است.

به گزارش جماران، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی عنوان کرد: بیش از ۲۰ واحد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت افتتاح شده است، دو هفته قبل نیز سرمایه گذاری صددرصدی یکی از بهترین شرکت‌های ایتالیایی برای ساخت ماشین آلات صنایع فولاد کشور انجام شد و در فاز نخست حدود ۴۴ میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، که این موضوع از نتایج رفع حصر کشور تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش خودروسازی ساوه پیگیری می‌شود و توسعه موتورسازی و گیربکس سازی در در ایران را در برنامه داریم که مقدمات آن انجام شده است که با اجرای آن از کشور ما قطعات ساخته شده به سایر کشورها صادر خواهد شد. آخرین مدل‌های موتور که هنوز به بازار راه نیافته در آینده نزدیک در کشور ساخته می‌شود و این موارد نتایج اقدامات انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال اشخاصی که می‌گویند چرا مستمری دهک‌های پایین افزایش یافته است، گفت: در پاسخ به سوال این افراد باید گفت که قبل از این یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و در حال حاضر دو و چهار دهم بشکه صادر می‌شود و نتایج این اقدامات افزایش مستمری است. این افزایش مستمری‌ها اقدامی در راستای تبلیغات انتخابات نبوده و حاصل رفع تحریم است، این افراد باید بدانند که بدون پشتوانه نمی‌توان پول چاپ کرد.

نعمت‌زاده ادامه داد: مگر می‌توان بی‌اساس بودجه را سه برابر کرد، نمی‌دانم افرادی که این موارد را مطرح می‌کنند، واقعا نمی‌دانند و می‌گویند یا آگاهی دارند و این مسائل را برای مردم بیان می‌کنند.

وی با تاکید و سفارش مدیران به انجام امور محوله به صورت دقیق عنوان کرد: مهم این است که وظیفه شرعی و اخلاقی خود را انجام دهیم و نباید به صحبت‌ها و ندیدن‌ها توجه کنیم.

نعمت‌زاده عنوان کرد: باید اقداماتی انجام داد که فعالیت صنایع گسترش پیدا کند. فعالیت صنایع به نفع تمامی جامعه است و در صورتی که در این مسیر مانع ایجاد شود همگی اقشار جامعه از کارگر تا سرمایه‌گذار متضرر می‌شوند. ما باید به سمت کارخانه‌دار برویم نه اینکه منتظر کارخانه‌دار و صنعت‌گر بمانیم.

وی سخت‌گیری را مانع توسعه و پیشرفت دانست و افزود: آمریکا سخت گیری کرد که ما فلج شویم، خودمان نباید سخت گیری کنیم که این فلج شدن محقق شود. نتیجه سخت‌گیری رکود و بریدگی از جهان است که همگی این موضوع را مشاهده کردیم.

آلمان و ژاپن توانستند اقتصاد خود را مقاوم کنند

وی با اشاره به شعار سال، عنوان کرد: رویکرد تولید و اشتغال که در شعار سال نهفته است بسیار کلیدی و مهم و بر دیگر مولفه‌ها تاثیرگذار است.

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی با بیان اینکه سیاست‌های ۲۴ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری مطالب بسیار جدی و عمیقی در جهت توسعه اقتصادی کشور در بر دارد، عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی است که تاکنون مخالفت و نقدی در مقابله با آنها شنیده نشده است.

نعمت‌زاده بیان کرد: تمامی سیاست‌هایی که در رابطه با مسائل اقتصادی در سال‌های گذشته مطرح شده است در یک برنامه جامع به نام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با حذف نکات و اقدامات اشتباه مد نظر قرار گرفته و پیگیری این سیاست‌ها در کشور ضروری است.

وی عنوان کرد: همین که خود را توانمند کنیم و تمامی مفاهیم که در پنج رویکرد توسط مقام معظم رهبری مطرح شده و شامل درون‌زایی، برون‌نگری، مردمی بودن، دانش بنیان بود و عدالت‌خواهی است را در دستور کار قرار دهیم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، آلمان را نمونه بارز کشوری که اقتصاد مقاومتی را محقق کرد توصیف کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی چیز عجیبی نیست، در صورتی که بخواهیم در بخش اقتصاد مقاومت داشته باشیم، از امکانات خود بهره کامل ببریم و عدالت نسبی داشته باشیم باید رویکردهای اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم. ژاپن یکی از مصادیق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است که بعد از جنگ جهانی دوم در کوتاه‌ترین مدت کشور را ساختند.

نعمت‌زاده تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اجتناب از اسراف و در مقابل، هزینه کردن پول در جایی است که به تولید و اشتغال ختم شود.

وی با بیان این نکته که کسانی که فکر می کنند در کشور کار نشده است نگاهی به عملکرد سازمان‌ها و تفاوت‌های محسوس بیندازند، عنوان کرد: به عنوان نمونه در استان مرکزی سال گذشته ۴۴ مورد پروانه و مجوز راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با موضوع دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور، ادامه داد: نمود مثبت اقدامات و جلسه ها در استان‌ها قابل مشاهده است.

نعمت‌زاده با اشاره به تبلیغات سوء اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که صنعت را ویرانگر کشاورزی تلقی می‌کرد، افزود: به عنوان نمونه تهران علیرغم اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد صنایع کشور را به خود اختصاص داده است، در بخش کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و این جایگاه نادرست بودن ادعایی که مطرح می‌شد را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورزی و صنعت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. مواد اولیه صنعت از محل کشاورزی تامین و تکنولوژی کشاورزی از محل فعالیت صنعت محقق می‌شود.

رشد مصرف انرژی نشانگر در چرخش بودن صنعت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: مصرف برق در بخش صنعت کشور ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد، در صورتی که در سایر بخش‌ها رشد پنج درصدی داشته‌ایم. نکته قابل توجه این است که صنایع انرژی را بیهوده مصرف نمی‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد صنایع کار کرده‌اند، تولید داشته‌اند و بیش از گذشته فعالیت دارند.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه یک عده نمی‌خواهند بهبود را ببینند، به رویکرد دولت درخصوص رونق تولید و توجه و پیگیری رییس جمهور در این خصوص حتی پیش‌ از انتخاب وزیر اشاره کرد و گفت: حدود دو تا سه میلیون تن گندم مازاد و وضعیت مناسب سایر اقلام مورد نیاز و ضروری که رصد ماهیانه انبارهای خصوصی و دولتی گواه آنست، نشان از بهبود رونق تولید دارد.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با تاکید بر این نکته که باید از افراد متخصص و متعهد بهره بگیریم، بیان کرد: باید با افراد اگاهانه رفتار کنیم و از رفتارهای متعصبانه بی‌اساس اجتناب کنیم و عملکرد افراد را به درستی رصد کنیم.

کمک به رونق صادرات صنایع، کاهش هزینه تمام شده محصولات و تقویت صنوف و کاهش ضایعات از دیگر موضوعاتی بود که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان مواردی که در دست پیگیری است مطرح شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.